De Europese markt voor personenauto’s zette zijn herstel in april voort en bereikte bijna een miljoen nieuwe registraties (een stijging van 16 procent op jaarbasis). Het segment van plug-in elektrische auto’s groeide iets sneller en won wat marktaandeel. Volgens gegevens van EV Volumes , gedeeld door Jose Pontes, werden in april meer dan 197.000 nieuwe plug-in elektrische auto’s geregistreerd in Europa, wat ongeveer 25 procent meer is dan een jaar geleden. Dat is ook 21 procent van het totale volume.
De cijfers op een rij
In april werden er ruim 122.500 volledig elektrische auto’s verkocht. Dat is 50% meer op jaarbasis en het zorgt voor een aandeel van 13% in de verkopen. Bij de plug-in hybrides werden er ruim 75.400 exemplaren verkocht, maar ten opzichte van een jaar geleden is dit een krimp van 4%. Het totale aandeel in de verkoop bedraagt 8%. De totale verkoop kwam uit op iets meer dan 197.900 exemplaren en dat is wel weer een stijging van 25% op jaarbasis. Deze stijging is overduidelijk toe te schrijven aan de volledig elektrische auto. Het aandeel in de verkoop bleef in april steken op 21%.
Tot nu toe zijn er dit jaar meer dan 867.000 plug-in elektrische personenauto’s geregistreerd in Europa, wat ongeveer 20 procent meer is dan een jaar geleden.
Welke modellen scoren hoog?
De Tesla Model Y was in april het best verkochte plug-in model in Europa (10.778) en gedurende de afgelopen zes opeenvolgende maanden.
Vervolgens zien we de Volkswagen ID.4 (6.682), Volvo XC40 (6.004 wanneer BEV’s en PHEV’s samen worden geteld) en Volkswagen ID.3 (5.927). Het is de vermelding waard als je kijkt naar de sterke positie van MEB-gebaseerde modellen, aangezien er ook Skoda Enyaq iV (5.101) en Audi Q4 e-tron (4.991) in de top zes staan.
Zevende en achtste waren de volledig elektrische MG 4 en Dacia Spring, die ons allebei herinnerden aan de sterker wordende positie van EV’s. Overigens staat er geen Tesla Model 3 in de top 10. De top 10 wordt verder wel compleet gemaakt door de volledig elektrische Fiat 500 en de Ford Kuga (PHEV).
Na de eerste vier maanden breidde de Tesla Model Y zijn voorsprong op de rest van het peloton uit. Ondertussen lijkt de Volkswagen ID.4 steeds dichter bij het podium te komen met het oog op de tweede plaats.
Resultaten dit jaar tot nu toe:
- Tesla-model Y – 83.340
- Volvo XC40 (BEV + PHEV) – 26.993
- Volkswagen ID.3 – 23.350
- Volkswagen ID.4 – 22.881
- Tesla-model 3 – 22.703
- Audi Q4 etron – 20.414
- Dacia Spring – 18.507
- Fiat 500 Electric – 18.268
- Peugeot e-208 – 17.158
- MG 4 – 17.004
Welke merken voeren de lijst aan?
Tesla blijft het meest populaire plug-in automerk in Europa, qua registratievolume, maar als autogroep loopt het nu iets achter op Stellantis (wanneer BEV’s en PHEV’s samen worden geteld).
Top plug-in merken (aandeel voor dit jaar):
- Tesla – 12,6%
- Volkswagen – 8,2%
- BMW – 7,7%
- Mercedes-Benz – 7,7%
- Volvo-6,5%
- Audi – 5,4%
De lijst wordt echter flink opgeschud wanneer je naar een totale groep gaat kijken. Dan voert Volkswagen de lijst aan met een marktaandeel van maar liefst 19,6%. De tweede plaats wordt bezet door Stellantis met 13,9%. Deze laatste groep vertegenwoordigt de onder andere de merken Fiat, Peugeot, Opel en Citroen. Hierna komt Tesla pas, maar als zelfstandig merk zeker geen slechte prestatie.