Dacia-CEO Denis Le Vot heeft onthuld dat een geëlektrificeerde versie van de Sandero-hatchback in 2027 of 2028 zal arriveren. In een gesprek met het Britse AutoCar verklaarde Le Vot dat de Sandero EV tot “2034 of 2035” zou meegaan en de prijsbewuste consument zou dienen.
Dacia Sandero EV vooral goedkoop
Hoewel Le Vot toegaf dat de Sandero EV een kortere actieradius zal hebben dan rivalen en het opladen langer zal duren, beloofde hij ook dat hij ongelooflijk goedkoop zal zijn. De CEO van Dacia bekritiseerde de instapprijzen van EV’s op dit moment en stelde dat hoge prijzen de gemiddelde consument ervan weerhielden om over te stappen op elektrisch.
De Sandero is sinds 2008 te koop en bevindt zich momenteel in de derde generatie. Gefabriceerd in Roemenië en Marokko, begint de Sandero bij een prijs van € 18.900,-. In het verleden waren er echter ook goedkopere instapversies, en zelfs modellen zonder radio!
Spring als voorbeeld
De Sandero wordt niet de eerste elektrische auto van Dacia. Er is al één EV in de verkoop: de Spring. De Spring, een mix tussen een hatchback en een cross-over, wordt aangedreven door een batterijpakket van 27,4 kilowattuur en heeft een actieradius van 230 kilometer. Ter referentie: de nieuwe plug-in hybride Range Rover heeft een grotere batterij dan dit model. Dat gezegd hebbende, de Spring is natuurlijk ongelooflijk goedkoop met prijzen vanaf € 20.710,- exclusief subsidies.
Vooral de lage prijsstelling is de kracht bij Dacia, en voor hun aankomende generatie elektrische auto’s lijkt de prijs nog steeds een belangrijke drijfveer te zijn.
Platform delen met Renault
In tegenstelling tot de Spring zal de Sandero EV gebaseerd zijn op het CMF-B-platform van Renault. Dat chassis zal ook worden gebruikt door de aanstaande Renault 5, een auto waarmee de Sandero EV naar verluidt veel gemeen zal hebben. Dit is uiteraard allemaal nog koffiedik kijken, maar dat Dacia het platform ‘leent’ lijkt wel duidelijk te zijn. Het merk is immers een onderdeel van Renault en veel onderdelen kun je dan ook herkenbaar terugvinden in de hedendaagse Dacia.