Het tijdperk dat een auto van een Chinees merk een zeldzaamheid was op de Nederlandse wegen, ligt allang achter ons. Vroeger konden we nog lachen om Landwind, dat een niet bijster succesvolle marktintrede door een ronduit onveilige auto de mist in zag gaan. Maar tegenwoordig doen auto’s van merken als Aiways, MG, BYD, Xpeng, Polestar, NIO, Xpeng en Lynk & Co kwalitatief niet of nauwelijks onder voor de auto’s van Europese, Amerikaanse, Japanse en Koreaanse merken.
Een ‘high-end’ elektrisch automerk uit China
Met de komst van Zeekr komt er een nieuw ‘high-end’ Chinees merk op de Nederlandse markt. Een merk, dat zich ongetwijfeld probleemloos met de bestaande luxe merken kan meten. Maar wat maakt Zeekr zo bijzonder en hoe zal het zich onderscheiden van de gevestigde orde?
Onderdeel van Geely
Zeekr is een van de merken uit de stal van het grote Geely concern. Tot dat concern behoren ook merken als Volvo, Polestar en Lynk & Co. Bovendien worden de nieuwe modellen van Smart door Geely gebouwd en staan die op een door Geely ontwikkeld platform. Datzelfde platform, het SEA-platform, is ook de basis voor de Volvo EX30 én voor de nieuwe Zeekr X. Het andere model dat men in Nederland aanbiedt, de Zeekr 001, deelt zijn platform met de Volvo C40/XC40, Polestar 2 en Lynk & Co 01. Kortom: qua techniek zit het allemaal wel goed bij Zeekr.
Zeekr is dan ook geen doorsneemerk. Men heeft een duidelijke visie: het creëren van elektrische auto’s die niet alleen duurzaam zijn, maar op technologisch gebied voorop lopen en bovendien een genot zijn om in te rijden. Met hun eerste model, de Zeekr 001, lijken ze deze belofte waar te maken. Van dat model zijn al tienduizenden eenheden voor de Chinese markt geproduceerd en daarover horen we alleen maar positieve berichten.
Twee modellen om mee te starten
We hebben het al een beetje verklapt: Zeekr betreedt de Nederlandse markt vooralsnog met twee modellen: de Zeekr X en de Zeekr 001. Beide voertuigen zijn uiteraard volledig elektrisch en combineren uitstekende prestaties met zeer complete uitrusting en een aantrekkelijk design. Qua prijs zijn ze overigens duurder dan de vergelijkbaardere concurrenten, die we net al noemden. Dat moet dus wel betekenen dat ze ook iets extra’s te bieden hebben. Daar zullen we aan de hand van praktijktests nog wel achter komen.
Zeekr X
De Zeekr X, een stijlvolle SUV-crossover, is gebaseerd op het Geely SEA-platform, dat ook de basis vormt voor de Smart #1, Smart #3 en Volvo EX30. De Zeekr X is qua grootte vergelijkbaar met deze modellen, maar onderscheidt zich door zijn unieke, gedrongen uitstraling.
Vanafprijs | RDW/AWD | Vermogen (kW/pk) | Netto accucapaciteit | WTLP-actieradius | |
Zeekr X Long Range RWD | €45.990 | RWD | 200 kW (272 pk) | 64,0 kWh | 440 km |
Zeekr X Privilege AWD | €50.490 | AWD | 315 kW (428 pk) | 64,0 kWh | 400 km |
Zeekr 001
Daarnaast is er de Zeekr 001, een verfijnd ogende sedan die op hetzelfde platform is gebouwd als de Polestar 2, Volvo C40 en XC40 en de Lynk & Co 01. De Zeekr 001, met zijn gestroomlijnde design en geavanceerde technologie, belooft zowel comfort als prestaties, al hangt daar wel een behoorlijk prijskaartje aan.
Vanafprijs | RDW/AWD | Vermogen (kW/pk) | Netto accucapaciteit | WTLP-actieradius | |
Zeekr 001 Long Range RWD | €60.490 | RWD | 200 kW (272 pk) | 94.0 kWh | 620 km |
Zeekr 001 Performance AWD | €63.490 | AWD | 400 kW (544 pk) | 94.0 kWh | 590 km |
Zeekr 001 Privilege AWD | €68.490 | AWD | 400 kW (544 pk) | 94.0 kWh | 580 km |
Unieke benadering
Een van de aspecten waarmee de auto’s van Zeekr zich onderscheiden, is het design. Ze hebben een uiterlijk dat een tegelijkertijd luxe en technische indruk geeft. Het interieur van beide modellen is minimalistisch, maar niet zodanig dat het echt kaal en onpersoonlijk oogt. In combinatie met de uitstekende specificaties resulteert dit wat ons betreft in een heel geslaagde combinatie, al is het natuurlijk afwachten wat de markt ervan vindt.