Nadat de personenwagens het spits hebben afgebeten op het gebied van elektrificatie, zijn nu de bedrijfswagens aan de beurt. Er worden de laatste tijd steeds meer nieuwe elektrische bestelwagens en vrachtwagens op de markt gebracht. Ook Renault Trucks, dat behalve de Master ook al enkele middelzware trucks heeft geëlektrificeerd, breidt zijn elektrische voertuigengamma verder uit.
Ideaal voor de ‘last mile’
Het Franse merk introduceert namelijk de E-Tech Trafic, een volledig elektrische variant van de middelgrote Trafic bestelwagen. De lancering komt op een moment dat de vraag naar duurzame transportoplossingen explosief toeneemt. Met de E-Tech Trafic wil Renault Trucks een interessant alternatief voor voertuigen voor de ‘last mile’ aanbieden. De elektrische variant van de Trafic rijdt niet alleen volledig emissievrij maar is ook efficiënt, wendbaar en praktisch. Daardoor is de Renault E-Tech Trafic de ideale elektrische bestelwagen voor bezorgdiensten en aanverwante vervoerstaken.
Specificaties
De E-Tech Trafic wordt aangedreven door een 90 kW (120 pk) sterke elektromotor, waarmee hij behoorlijk vlot uit de startblokken komt en een topsnelheid van 110 km/u haalt.
Verder is de bestelwagen uitgerust met een 52 kWh accu. Volgens de WLTP-norm haalt hij daarmee een bereik van bijna 300 kilometer. Dat duidt, als we kijken naar de verhouding en grootte van het voertuig, op een behoorlijk gunstige efficiëntie. Deze bedraagt volgens de fabrikant 18,7 kWh per 100 km.
Het voertuig heeft een laadvermogen van maximaal 1,16 ton dragen en kan een aanhanger van 920 kilogram trekken.
Het opladen van de Renault Trucks E-Tech Trafic kan uiteraard met zowel AC- als DC-snelladers. Standaard is het voertuig voorzien van een 6,6 kW 1-fase boordlader. Optioneel is er ook een 22 kW 3-fase boordlader verkrijgbaar. Daarmee kan de 52 kWh-accu in ongeveer 2,5 uur volledig worden opgeladen.
Wie nog kortere oplaadtijden wenst, moet een beroep op een DC-snellaadzuil doen. Maar op dat gebied stelt de elektrische Trafic helaas een beetje teleur. De maximale laadsnelheid bedraagt namelijk maar 50 kW. Het opladen van de accu van 15 tot 80 procent duurt op die manier een uur. Dat is iets wat vijf jaar geleden misschien nog acceptabel was, maar echt niet meer van deze tijd is.
Design, interieur en laadruimte
Op het gebied van design blijft de E-Tech Trafic trouw aan de esthetiek van de brandstofaangedreven tegenhangers van Renault. Ook het interieur is grotendeels ongewijzigd, behalve dan het instrumentenpaneel, dat nu een vermogensmeter bevat in plaats van een toerenteller.
De laadruimte is een van de meest veelzijdige aspecten van de E-Tech Trafic. Het voertuig is verkrijgbaar in twee lengtes en twee hoogtes. Klanten kunnen daardoor kiezen welke configuratie het beste bij hun behoeften past.
De kortere versie biedt een laadruimte van 5,8 kubieke meter, terwijl de langere versie een capaciteit van 8,9 kubieke meter heeft. De maximale inwendige lengte kan oplopen tot 4,15 meter wanneer de voorste passagiersstoel is neergeklapt.
Deze flexibiliteit maakt de Renault Trucks E-Tech Trafic een ideale keuze voor een breed scala aan bedrijfsactiviteiten, van pakketbezorging tot gespecialiseerd vervoer.
Marktintroductie Renault Trucks E-Tech Trafic: komend najaar
Met de E-Tech Trafic zet Renault Trucks een belangrijke stap in de richting van een volledig elektrisch wagenpark. Het voertuig biedt een veelzijdige oplossing voor bedrijven die op zoek zijn naar een duurzaam alternatief voor hun transportbehoeften.
De Renault Trucks E-Tech Trafic zal vanaf oktober 2023 beschikbaar zijn in geselecteerde Europese markten, waaronder Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, België, Zwitserland, Italië, Duitsland en natuurlijk ook Nederland.