Als het aan de top van de Amerikaanse autofabrikant General Motors ligt, dan wordt er op korte termijn winst geboekt met de verkoop van elektrische auto’s. Verschillende kopstukken binnen het bedrijf hebben dit in interviews aangegeven. Het bedrijf heeft op dit moment alleen de Chevrolet Bolt op de weg rijden.
Ambities
De ambities van General Motors reiken verder. Het bedrijf wil niet alleen winstgevende elektrische auto’s produceren. De auto’s moeten ook betaalbaar blijven. Het wil ook de leider in actieradius worden. Het aantal kilometers dat op een batterij gereden kan worden is vaak nog een reden tot zorg bij consumenten. De Chevrolet Bolt heeft bijvoorbeeld een actieradius van 400 kilometer. In de toekomst wil General Motors dit drastisch vergroten. Wat de top van General Motors betaalbaar en acceptabel vindt gaf men niet in de interviews aan.
Opel Ampera-e
In Europa zal de Chevrolet Bolt de weg op komen als de Opel Ampera-e. Het voertuig trekt veel aandacht. Het is volgens velen de auto die elektrisch rijden groot gaat maken op de Europese wegen. Toch kunnen de kosten voor het rijden nog vele malen lager. Daarvan is men bij General Motors zeer sterk overtuigd. Vooral naar de kosten voor de batterij wordt op dit moment gekeken. Die kan binnen drie jaar met een derde verminderd worden denkt men.In de afgelopen ging ongeveer een gelijke hoeveelheid van de productiekosten van de batterij af.
Amerika en China
In eerste instantie moet vooral in de thuismarkt Amerika en de groeimarkt China een aantrekkelijk aanbod worden uitgerold. General Motors wil op korte termijn met tien modellen de markt op. Daarbij zitten volledig elektrische voertuigen, maar ook een aantal verschillende plug-ins. Daarbij zitten de al bestaande Buick Velite en Cadillac CT6. Waar de Cadillac van China naar Amerika komt, doet de Buick het omgekeerde. General Motors wil de langzamer dan verwachte groei in de VS een duw geven hiermee.