Als het aan de Franse autofabrikant Renault ligt zal stoppen om te tanken snel tot het verleden behoren. Niet alleen omdat brandstofauto’s tot het verleden zullen behoren. Ook elektrische voertuigen die Renault in de toekomst wil vervaardigen moeten tijdens het rijden de accu kunnen hervullen wanneer deze leeggelopen is.
Zonder draad of station
Het opladen van de accu is op dit moment nog altijd een klein struikelblok voor elektrische voertuigen. De groei van elektrisch rijden verloopt er zelfs iets minder snel door. Hoewel het oplaadnetwerk in Nederland aardig op orde begint te raken is dit elders in de wereld nog lang niet het geval. Renault zet daarom vol in op verandering. Samen met Qualcomm en Chargemaster, twee bedrijven gespecialiseerd in deze technologie, werkt de Franse fabrikant aan inductieladen.
Nooit meer stoppen
Inductieladen zou twee problemen in een klap kunnen oplossen. Allereerst is er natuurlijk geen groot netwerk aan laadstations meer nodig. De auto laadt zichzelf dan immers tijdens het rijden op. Daarmee wordt ook direct een ander punt van aandacht aangepakt, namelijk het probleem an de actieradius. In theorie zou deze namelijk oneindig kunnen worden. Waar veel elektrische voertuigen tegenwoordig maximaal ergens tussen de 400 en 500 kilometer op een accu aankunnen. Dit zou een flinke stap voorwaarts betekenen voor de branche. Het is dan ook niet alleen voor Renault van belang de techniek uit te vinden.
Andere fabrikanten
Het uitvinden van de methode om opladen tijdens het rijden mogelijk te maken wordt ook door andere fabrikanten nagestreefd. Onder andere Mercedes en BMW maken hier serieus werk van. Onlangs werd geopperd dat de metalen deeltjes in zelfherstellend asfalt weleens een belangrijke rol zouden kunnen gaan spelen. het asfalt wordt ook door inductie hersteld. Doordat de deeltjes met de auto in contact komen zou het dan mogelijk moeten worden om tijdens het rijden te laden. Renault zou dan aan de voertuigkant de techniek hiervoor, bijvoorbeeld in de banden, moeten vinden.