Ergens is het niet zo’n heel erg verrassende wending, de recente prijsverlaging van de Tesla Model Y. De Amerikaanse autofabrikant weet de efficiëntie van de productie van zijn auto’s steeds verder te verbeteren en daar kan de consument ook van profiteren.
Komt nét in aanmerking voor subsidie
Maar dankzij die prijsverlaging komt deze auto ook in aanmerking voor de SEPP-subsidie. Daarvoor geldt met betrekking tot de catalogusprijs een bovengrens van €45.000. De Tesla Model Y RWD komt daar met een vanafprijs van € 44.990 nu nét onder. Deze subsidie, bedoeld om de aanschaf van elektrische auto’s te stimuleren, biedt een extra voordeel van €2.950 voor particuliere kopers.
De vanafprijs van de Tesla Model Y ligt slechts 10 euro onder het maximale aankoopbedrag. Dat betekent dat de auto alleen in de standaardconfiguratie in aanmerking komt voor de SEPP-subsidie. Opties als een trekhaak, metallic lak of andere wielen zijn dan dus niet mogelijk. Toch iets om in het achterhoofd te houden, met name als die trekhaak bijvoorbeeld echt nodig is.
Als we de € 2.950 subsidie van de verlaagde prijs van de Tesla Model Y aftrekken, dan zien we dat deze auto in een paar dagen tijd dus zo’n 5.000 euro goedkoper is geworden. Na aftrek van de subsidie kost hij nog maar iets meer dan € 42.000. Daarmee is de Tesla Model Y een stuk bereikbaarder geworden.
Nog voldoende subsidie beschikbaar
Waar de afgelopen jaren nogal eens voorkwam dat het subsidiepotje voor de SEPP-subsidie voor het eind van het jaar al op was, zal dat dit jaar niet het geval zijn. Als we kijken op de website van de RvO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) dan zien we dat er nog ruim dertig miljoen euro in het potje zit. Het zou zelfs wel eens kunnen dat er zelfs in de laatste dagen van 2023 nog SEPP-subsidie beschikbaar is. Goed nieuws dus voor potentiële EV-eigenaren die dit jaar nog een elektrische auto willen aanschaffen.
Tesla Model Y wordt hierdoor nog concurrerender
Met de nieuwe prijsstelling (en subsidie) positioneert Tesla de Model Y als een nog aantrekkelijkere investering. De auto was al populair vanwege zijn geavanceerde technologie, gedistingeerde uiterlijk, goede gebruiksmogelijkheden, het rijbereik en Tesla’s reputatie in de EV-markt. Nu, met de prijsverlaging, wordt de Model Y een nog grotere concurrent voor zowel elektrische als traditionele benzineauto’s.
De Model Y is niet alleen qua prijs concurrerend. Het voertuig biedt ook prima prestaties. In de hier besproken standaarduitvoering is de actieradius enigszins bescheiden, maar prima bruikbaar. Het 60 kWh accupakket geeft de Tesla Model Y RWD altijd nog een actieradius van 455 kilometer. Hoewel het hier het instapmodel betreft, profiteer je nog steeds van een riant vermogen van 347 pk, een complete basisuitrusting en snelle laadmogelijkheden, onder meer via Tesla’s wereldwijde Supercharger-netwerk. Ook biedt de auto een rijervaring die synoniem staat voor Tesla’s innovatieve geest.
Volgens de website van Tesla staat er een levertijd van enkele weken voor de Model Y RWD. Dat houdt in dat wie snel beslist, dit jaar én subsidie aan kan vragen én in een fonkelnieuwe Tesla kan rijden.