Wie had dat vijf jaar geleden kunnen denken? Wie vandaag de dag een elektrische auto wil kopen, heeft de modellen voor het uitkiezen. Terwijl er aan de ene kant juist een race to the bottom gaande is en er steeds meer goedkope elektrische auto’s op de markt verschijnen, is er natuurlijk ook een luxe segment waarin fabrikanten elkaar proberen af te troeven met de spectaculairste designs en de meeste luxe snufjes.
Wij zetten een aantal luxe elektrische auto’s, die de aandacht weten te trekken, zij het om prestaties, rijbereik, luxe, de prijs of een combinatie van deze punten., op een rij.
-
BMW i7
Als de volledig elektrische tegenhanger van de 7 Serie ligt de lat erg hoog voor de i7. BMW stelt niet teleur met haar hagelnieuwe toplimousine. De i7 maakt direct een statement met zijn eigenzinnige, futuristische design en enorme grille. Het interieur is een oase van luxe en natuurlijk volgeladen met de nieuwste technische snufjes, waaronder een gigantisch (optioneel) theaterscherm voor de passagiers achterin.
De BMW i7 is zeer comfortabel, maar kan, wanneer nodig, flink op zijn staart getrapt worden dankzij zijn 544 pk en standaard vierwielaandrijving. Het prijskaartje begint rond de 120.000 euro, maar kan afhankelijk van uitvoering en opties oplopen tot meer dan 200.000 euro.
-
Lotus Eletre
Sinds Lotus door Geely is overgenomen, is de iconische Britse sportwagenfabrikant een drastische nieuwe weg ingeslagen. Een weg die de eens ondenkbare introductie van een super-SUV mogelijk maakt.
Heiligschennis op papier, wellicht, maar in de praktijk is de Eletre een lichtvoetige levensgenieter die de normen en waarden van Lotus uitstekend uitstraalt. Treffend design en zinderende prestaties. Als klap op de vuurpijl is het 612 pk sterke (!) instapmodel verkrijgbaar voor minder dan een ton.
-
Lucid Air
De Lucid Air is het eerste model van Lucid, het jonge Amerikaanse merk dat louter volledig elektrische auto’s maakt. Het is een vierdeurs sedan met een minimalistisch design en indrukwekkende prestatiecijfers die de gevestigde orde behoorlijk weet te intimideren. De Air is verkrijgbaar in meerdere smaken, waaronder Pure (basisuitvoering), Touring, Grand Touring en de Dream Edition. De Sapphire wordt met een vermogen van 1.234 pk en alle denk- en wensbare luxe voorzieningen het onbetwiste topmodel.
Een maximum actieradius van 660 kilometer en een vanafprijs van ongeveer 115.000 euro maakt de Lucid Air een bijzonder interessante optie onder luxe EV’s.
-
Mercedes-Benz EQS
BMW en Mercedes-Benz zetten de rivaliteit gewoon voort in de nieuwe wereld van elektrisch rijden en dat betekent dat de i7 de EQS als natuurlijke aartsrivaal heeft. Ondanks de gedeelde filosofie een hyper-de-luxe limousine te maken, benadert het merk uit Stuttgart het project op een compleet andere manier.
De EQS heeft een gladde, fraaie styling waarbij aerodynamische effectiviteit en eenvoud de boventoon voeren. Het interieur is, zoals je van Mercedes-Benz mag verwachten, gelikt, zeer luxe en van de hoogste kwaliteit. Het aanbod begint bij de achterwielaangedreven EQS 350 en eindigt (voorlopig) met de high-performance EQS 53 4MATIC+, met een vermogen tot 762 pk. Voor de liefhebber is er ook de EQS SUV.
-
Porsche Taycan
De Porsche Taycan is een van de meest veelzijdige luxe EV’s op de markt. Men kan kiezen uit drie carrosserievormen: de reguliere vierdeurs sedan, de Sport Turismo (vijfdeurs stationwagon) en de avontuurlijke Cross Turismo, een opgehoogde en robuuste variant van de Sport Turismo. Ondanks het kenmerkende gewicht van EV’s blinkt de Taycan uit met zijn messcherpe wegligging en uitzonderlijke wendbaarheid. De Porsche is nauw verwant aan de Audi e-tron GT.
Hoewel elektrische auto’s in het luxe segment aan de prijs zijn, scheelt het dat de maandelijkse kosten van elektrische auto’s vaak lager uitvallen dan bij benzine- of dieselauto’s. Wil je meer inspiratie opdoen? Duik dan eens in het aanbod op Autotrack.nl en ontdek elektrische auto’s rond de 50.000 euro.