In de jaren ’70 en ’80 veroorzaakte de Renault 5, met zijn kenmerkende compacte vorm én kunststof bumpers een kleine revolutie op de Europese wegen. Inmiddels is de Renault 5 opgevolgd door de Clio. Nu, decennia later, staat Renault aan de vooravond van de lancering van de elektrische Renault 5 E-Tech. In technisch opzicht is dit een vooruitgang van tientallen jaren, maar qua uiterlijk met een onmiskenbare knipoog naar zijn iconische voorganger.
Ampere: de nieuwe elektrische divisie van Renault
Het is een tijd van verandering voor de Franse autofabrikant. Met een strategie waarbij men met Ampere een volledig elektrische divisie heeft opgericht en plannen die zich uitstrekt tot ver voorbij 2031, wil Renault een prominente speler worden in de snelgroeiende markt van elektrische auto’s.
De plannen van Ampere omvatten een reeks nieuwe modellen, waarbij de langverwachte Renault 5 E-Tech een bijzondere plaats inneemt. Deze auto, die in de eerste helft van 2024 verwacht wordt, brengt de geest van het verleden samen met de technologie van de toekomst. Maar volgend jaar zal ook de elektrische Renault Scenic E-Tech op de markt komen. Verder zijn er plannen voor een iets grotere, meer functionele variant van de R5, die als Renault 4 E-tech door het leven zal gaan. Ook heeft Renault/Ampere plannen voor de Legend, een compacte en vooral betaalbare elektrische stadsauto die we als opvolger van de Twingo kunnen beschouwen.
Elektrische Renault 5 E-Tech Electric
De Renault 5 E-Tech, gebouwd op het AmpR Small platform zoals het huidige CMF-B EV platform gaat heten, toont een zorgvuldig evenwicht tussen erfenis en innovatie. Zijn design blijft trouw aan het origineel met hoekige lijnen. Ook nu zien we een compacte hatchback met trapeziumvormige koplampen, verticale achterlichten, een vrij plat dak en forse kunststof bumpers die bijna naadloos in de carrosserie overgaan. Tegelijkertijd belichaamt het de toekomst met de nieuwste elektrische aandrijftechnologieën. De auto biedt een verfrissende mix van retro-charme en moderne flair, een combinatie die zeldzaam is in de hedendaagse autowereld.
Veel nieuwe technologie
Met de Renault Zoe maakte de Franse autofabrikant elektrisch rijden bereikbaar. Maar de Zoe, waarvan nu de tweede generatie rondrijdt, wordt binnenkort vervangen door de veel modernere Renault 5 E-Tech. Technologisch gezien zet de Renault 5 E-Tech behoorlijke stappen voorwaarts. De nieuwe ePT-100 kW elektromotor is bijvoorbeeld 20 kg lichter dan zijn voorganger in de Zoe en introduceert een “3 in 1” architectuur waarbij de omvormer, de lader en de regeling van de stroomverdeling worden gecombineerd. De auto zal beschikbaar zijn met twee vermogensniveaus – 125 pk en 150 pk – en voor de liefhebbers van meer snelheid zal er een Alpine A290 versie zijn met een vermogen van 220 pk.
De Renault 5 E-Tech biedt niet alleen geavanceerde technologie maar is ook een heel praktische auto. Met twee accupakketten – 42 kWh en 52 kWh – belooft de auto een heel behoorlijke actieradius met tot wel 420 km. Daarmee kan hij zich ongetwijfeld meten met veel van zijn (aangekondigde) concurrenten.
Betaalbare elektrische publiekslieveling
De prijsstelling is van de punten waarmee de elektrische Renault R5 zich onderscheidt. Met een instapprijs van minder dan € 25.000 voor de basisversie, positioneert Renault de 5 E-Tech als een heel betaalbare optie in het elektrische segment. Deze prijsstrategie kan echter onder druk komen te staan door mogelijke stijgingen in de kosten van accucellen.
Veel autofabrikanten verplaatsen hun productie naar het buitenland maar Renault blijft trouw aan zijn Franse wortels. De productie van de Renault 5 E-Tech zal namelijk plaatsvinden in de Douai (Nord) fabriek, wat bijdraagt aan de lokale economie en werkgelegenheid in Normandië.
De herintroductie van de Renault 5 in een elektrische vorm is meer dan een terugkeer van een icoon. Deze auto moet de bekroning worden van Renault’s toewijding aan elektrificatie. We mogen namelijk verwachten dat de Renault 5 E-Tech de komende jaren zal uitgroeien tot een van dé publiekslievelingen, zodat hij een tweede leven aan zijn rijke geschiedenis kan toevoegen.