De elektrische voertuigmarkt bevindt zich, als we kijken naar de groei van het aantal nieuwe modellen, in een heuse stroomversnelling. Maar de transitie gaat nog niet snel genoeg. Dat komt onder meer omdat veel aspirant-kopers nog steeds wachten op een elektrische auto die niet duurder is dan eentje met een verbrandingsmotor, een actieradius van minstens 600 kilometer heeft én in een paar minuten kan worden opgeladen.
Voorlopig is dat echter een utopie, ervaren elektrische rijders weten overigens dat zoiets helemaal niet nodig is. Het gros van de huidige elektrische auto’s is prima geschikt om langere afstanden mee te rijden en voor de dagelijkse ritten voldoen ze dus sowieso meer dan uitstekend. Het zal ook een kwestie van gewenning zijn. Ook bestaat het vermoeden dat de genoemde argumenten om nog geen elektrische auto te kopen ook zijn gebaseerd op het feit dat mensen de klimaatcrisis ‘linkse onzin’ vinden.
Accuwisseltechnologie
Een alternatief voor die ‘utopische’ elektrische auto is er misschien wel een waarvan je de lege accu in een paar minuten kunt omwisselen voor een volle. De Chinese start-up NIO heeft daar een mooi concept voor bedacht. Je parkeert de auto voor een accuwisselstation, geeft aan dat je de accu wilt wisselen en de auto en het station regelen de rest voor je. En na een paar minuten rijdt je weer met een (nagenoeg) volle accu rond.
In China zijn ze er al aardig mee bekend. Daar heeft NIO al meer dan duizend accuwisselstations operationeel en een dergelijk aantal heeft men ook voor Europa gepland. NIO is hier nog niet zo lang op de markt dus hier zijn nog slechts enige tientallen accuwisselstations in gebruik. Maar het aantal ervan stijgt gestaag en de gebruikers zijn enthousiast. De accuwisselstations van de derde-generatie kunnen tot 408 accuwissels per dag aan, waarmee de capaciteit en efficiëntie van eerdere modellen ruimschoots overtroffen worden.
NIO samen met Geely in accuwisseltechnologie
Ook bijzonder is de aangekondigde samenwerking tussen NIO en Geely. Deze samenwerking, gericht op het verder ontwikkelen van accuwisseltechnologie, zou best wel eens van groot belang voor de adoptie van deze technologie kunnen zijn. De accuwisseltechnologie werkt immers pas optimaal als die door meerdere fabrikanten wordt ondersteund, zodat er sprake van standaardisatie is.
Nu NIO samenwerkt met Geely, wat China’s grootste private autofabrikant is, zou het ‘chargeable, swappable, upgradeable’ concept inderdaad wel eens een revolutie teweeg kunnen brengen in de manier waarop we over elektrische auto’s denken. Geely, dat eigenaar is van merken als Volvo, Lotus, Polestar, Zeekr en Lynk & Co én met Farizon Auto ook elektrische bedrijfswagens op de markt brengt, heeft een rijke geschiedenis in de ontwikkeling van elektrische voertuigen.
Nio veranderde NIO de spelregels in Europa door middel van 28 Power Swap Stations, die een snelle, efficiënte manier te bieden om accu’s te wisselen, waardoor lange reizen met een EV geen belemmering meer vormen. Nu, met de krachtenbundeling met Geely, China’s grootste private autofabrikant, wordt deze technologie naar een hoger niveau getild.
Samenwerking moet tot nieuwe standaarden leiden
De samenwerking tussen Geely en NIO is ook een samensmelting van visies en aspiraties. De gedeelde visie van William Li van NIO en Eric Li van Geely op accuwisselsystemen gaat verder dan enkel technische ontwikkelingen, hij belichaamt ook een groter streven naar duurzaamheid en koolstofneutraliteit.
Samen zullen Geely en NIO zich focussen op de ontwikkeling van twee accuwisselstandaarden, een voor personenauto’s en een voor bedrijfswagens, en willen ze de accuwisseltechnologie aan de voertuigkant versnellen en de operationele schaal van accuwissel uit breiden. Een mooi streven, al zal de toekomst uit moeten wijzen of dit concept inderdaad voldoende geaccepteerd en geadopteerd wordt om het een echt succes te maken.