Porsche gaat de lat binnenkort weer een stukje hoger leggen. De Duitse fabrikant van luxe en sportauto’s is bezig met de ontwikkeling van de vernieuwde Porsche Taycan. Deze krijgt niet alleen een groter bereik, maar ook een hogere laadsnelheid. Porsche zet dus stappen zodat de Taycan zich straks nog beter kan onderscheiden. Logisch, want met de komst van nieuwe en steeds sterkere concurrenten wordt de markt ook steeds competitiever.
Vernieuwde Porsche Taycan krijgt grotere actieradius
Een van de meest opvallende verbeteringen aan de vernieuwde Porsche Taycan is het aanzienlijk vergrote bereik. De Taycan kan straks een afstand van 587 kilometer afleggen op een enkele lading. Dit is een substantiële verhoging in vergelijking met het vorige model, dat een maximumbereik van 485 kilometer had. Deze verbetering in bereik varieert overigens per model, afhankelijk van factoren zoals wielmaat en de specifieke motorconfiguratie van de Taycan. Deze is er immers als basisuitvoering, als 4S en als Turbo. Daarnaast biedt Porsche de Taycan in drie carrosserievarianten aan. Naast de normale sportsedan is er ook een Sport Turismo en een Cross Turismo-variant van de Porsche Taycan.
Hogere laadsnelheid
De vernieuwde Porsche Taycan blinkt ook uit door zijn hoge laadsnelheid, mogelijk gemaakt door het 800-volt systeem. De laadsnelheid van de huidige Taycan is al hoog, maar die wordt straks nog veel hoger. Straks is – uiteraard aan geschikte snellaadzuilen – een laadsnelheid van meer dan 300 kW mogelijk. Dan kan de Porsche Taycan zijn accupakket in minder dan 20 minuten opladen van 10 tot 80 procent opladen. Dit is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de huidige modellen. Die hebben weliswaar ook een relatief hoge laadsnelheid, maar die halveert vaak onder koude weersomstandigheden.
Technisch gezien biedt de Taycan veel meer dan alleen een groter bereik en snellere laadtijden. De verbeteringen omvatten een hogere accucapaciteit, een betere efficiëntie en een verbeterde rijdynamiek. Deze aspecten samen zorgen ervoor dat de Taycan de lat weer op eenzame hoogte legt.
Testritten
Uiteraard heeft Porsche de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de vernieuwde Taycan uitgebreid getest. Het voertuig heeft wereldwijd ongeveer 3,6 miljoen testkilometers afgelegd, onder zowel extreme hitte als koude. Deze tests hebben aangetoond dat de Taycan niet alleen in staat is om langere afstanden af te leggen, maar ook om te presteren onder diverse weersomstandigheden. Een bewijs van zijn uitzonderlijke prestaties is de nieuwe rondetijd op de Nürburgring Nordschleife. Die is aanzienlijk sneller is dan het vorige record.
“Bij Porsche moeten elektrische auto’s hetzelfde zware testprogramma ondergaan als onze sportauto’s met verbrandingsmotor. Naast superieure prestaties omvatten de eisen altijd onbeperkte geschiktheid voor dagelijks gebruik in alle klimaatomstandigheden”, zegt Taycan-testmanager Florian Stahl. “Wanneer de aanzienlijk verbeterde Taycan over een paar maanden op de markt komt, zal hij uitgebreide wereldwijde tests hebben ondergaan in in totaal 17 landen bij temperaturen variërend van min 41 tot plus 53 graden Celsius.”
Marktintroductie vernieuwde Porsche Taycan
De marktintroductie van de Taycan is een belangrijk moment voor Porsche. Zoals Florian Stahl aangeeft, zal die nog een paar maanden op zich laten wachten. De auto zal dan in verschillende landen beschikbaar zijn. Daarbij zijn de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en China de belangrijkste markten. Porsche overweegt overigens ook de introductie van nog extremere versies, zoals een ‘Turbo GT’. Maar de komst daarvan is allerminst zeker. Waar we binnenkort wel naar uit kunnen zien, is de komst van de elektrische Porsche Macan SUV. Die staat komende zomer in de showroom. Waarschijnlijk zal Porsche de vernieuwde Taycan al voor die tijd lanceren.