Xiaomi, een van de grootste Chinese merken op het gebied van smartphones en consumentenelektronica, zet met de introductie van de Xiaomi SU7 nu ook de stap naar elektrische voertuigen. Dit nieuwe model belooft niet alleen nieuwe inzichten op het gebied van mobiliteit maar kunnen we waarschijnlijk ook beschouwen als een serieuze concurrent voor de Tesla Model 3.
De evolutie van Xiaomi: van smartphone tot smart car
Het is fascinerend om te zien hoe Xiaomi, oorspronkelijk bekend vanwege zijn high-tech smartphones en slimme consumentenelektronica, zijn technologische expertise uitbreidt naar elektrische auto’s. Dat pakt het Chinese merk behoorlijk groots aan en de ambities zijn enorm, getuige de uitspraken van Lei Jun, een van de topmannen van Xiaomi:
“Door de komende vijftien tot twintig jaar hard te werken, zullen we een van de grootste autofabrikanten ter wereld worden.”
Xiaomi SU7 is ook een mobiel technologieplatform
Met de SU7 illustreert Xiaomi zijn visie op de toekomst van geïntegreerde mobiliteit en smart living, waarbij een auto meer is dan een middel om van A naar B te komen; het is een mobiel technologieplatform. Uitgerust met Xiaomi’s geavanceerde Hyper OS, vormt deze auto een waar ecosysteem door naadloos met het Xiaomi-ecosysteem van slimme apparaten te verbinden, waardoor het een verlengstuk wordt van de gebruiker zijn digitale leefomgeving.
State-of-the-art accutechnologie
Qua design kiest Xiaomi voor een balans tussen elegantie en functionaliteit. Het exterieur zal wellicht niet als revolutionair wordt beschouwd, de integratie van technologie is dan ook hetgeen waar de SU7 echt in uitblinkt. Los van Xiaomi’s ‘Human Car Home Smart Ecosystem’ blinkt de SU7 ook uit qua maximale accucapaciteit en de innovatieve Cell-to-Body (CTB) technologie waarmee het accupakket op ruimtebesparende wijze in de structuur van de auto is geïntegreerd.
Uitvoeringen en specificaties Xiaomi SU7
Hoewel Xiaomi aangeeft dat de SU7 geschikt is voor een accupakket van maximaal 150 kWh – zeldzaam groot voor een auto van dit formaat – hebben de drie verschillende varianten die nu verkrijgbaar zijn een bescheidener accupakket. Uiteraard zijn deze afgestemd op de behoeften en voorkeuren van diverse gebruikers. V
Hieronder volgt een overzicht van de drie modellen, inclusief de belangrijkste specificaties:
- Xiaomi SU7 Standard
Dit instapmodel biedt een evenwichtige combinatie van prestaties en efficiëntie, ideaal voor dagelijks gebruik. Met een 73,6 kWh accu en een motorvermogen van 200 kW, is deze uitvoering geschikt voor de meeste rijbehoeften, met een geschatte actieradius van 500 km volgens WLTP-normen. De efficiënte achterwielaandrijving zorgt voor een dynamische rijervaring. - Xiaomi SU7 Pro
Voor bestuurders die meer eisen, vooral wat betreft het rijbereik, biedt de Pro-versie een grotere accucapaciteit van 84 kWh. Deze heeft hetzelfde motorvermogen van 200 kW, maar biedt een grotere actieradius tot ongeveer 550 km WLTP. Dit model combineert comfort met de capaciteit voor langere reizen zonder frequent opladen. - Xiaomi SU7 Max
De Max-editie is de keuze voor liefhebbers van kracht, snelheid en luxe. Met een 100 kWh accupakket en een motorvermogen van 400 kW, biedt deze vierwielaandrijving prestaties die concurrerend zijn met de beste in zijn klasse. De geschatte actieradius is 600 km WLTP, waardoor dit niet alleen een krachtig, maar ook een praktisch voertuig is voor dagelijks gebruik en lange afstanden.
Er is overigens wat onduidelijkheid over de exacte benaming van de verschillende uitvoeringen. Voor snelle beslissers is er in China ook een ‘Founders Edition’ beschikbaar.
Model | Accucapaciteit | Motorvermogen | Aandrijving | Actieradius |
SU7 Standard | 73,6 kWh | 200 kW | Achterwielaandrijving | Tot 500 km |
SU7 Pro | 84 kWh | 200 kW | Achterwielaandrijving | Tot 550 km |
SU7 Max | 100 kWh | 400 kW | Vierwielaandrijving | Tot 600 km |
Prijsstelling Xiaomi SU7 is zeer concurrerend
Een opvallend aspect van de SU7 is de prijsstelling, die de potentie heeft om de markt flink op te schudden. Xiaomi heeft met de SU7 zijn pijlen gericht op de Tesla Model 3 en is met die auto niet alleen concurrerend qua formaat en prestaties. Als we kijken wat deze twee auto’s in China kosten dan zou de SU7 maar liefst meer dan 10 procent goedkoper zijn. Daardoor zou de Xiaomi SU7 wel eens een heel aardig succes kunnen worden.
Eerste leveringen deze maand
En wie denkt dat deze auto toekomstmuziek is: de eerste leveringen in China zijn gepland voor deze maand. Gezien de enorme belangstelling direct na de lancering – er zijn binnen 24 uur zo’n 90.000 vooruitbestellingen geplaatst – heeft Xiaomi nu al aangegeven dat klanten met een levertijd tot wel 7 maanden rekening moeten houden.
Xiaomi streeft ernaar om binnen een jaar 100,000 eenheden van de SU7 te verkopen en dat lijkt aardig te lukken. Er zijn zelfs berichten dat hij voor dit jaar al is uitverkocht. Dat is niet zo gek als we kijken hoe groots Xiaomi de verkoop heeft opgezet. De SU7 staat in bijna 60 showrooms in tientallen steden in het hele land. Deze trekken veel belangstelling. Sommige klanten wachten zelfs midden in de nacht om een proefrit te kunnen maken.
Of en wanneer de Xiaomi SU7 in Europa verkrijgbaar zal zijn: waarschijnlijk wel, maar dat is allerminst zeker en wanneer hij komt, is dus nog helemaal niet bekend.