Het nieuwe regeerakkoord van het kabinet (PVV, VVD, NSC en BBB) brengt belangrijke veranderingen met zich mee voor iedereen die nadenkt over de aanschaf van een elektrische auto. Vanaf 2025 verdwijnen de subsidies voor elektrische voertuigen, maar er blijven nog wel belastingvoordelen bestaan. Deze veranderingen zullen de markt voor elektrische voertuigen in Nederland zeker beïnvloeden. Laten we eens kijken wat dit allemaal betekent voor consumenten en ondernemers.
Overzicht van het nieuwe regeerakkoord
Het nieuwe kabinet wil een balans vinden tussen duurzaamheid en betaalbaarheid. Terwijl de subsidies voor elektrische voertuigen verdwijnen, blijven enkele belastingvoordelen bestaan om de overstap naar elektrisch rijden aantrekkelijk te houden. Dit beleid weerspiegelt een bredere ambitie om zowel de economie te ondersteunen als bij te dragen aan milieudoelstellingen. Het doel is om de markt voor elektrische voertuigen zelfstandig te laten groeien zonder afhankelijk te zijn van subsidies.
Stopzetting van subsidie voor EV’s
Vanaf 2025 stopt de overheid met het verstrekken van subsidies voor de aanschaf van elektrische voertuigen. Deze maatregel is genomen om budgettaire redenen en omdat de overheid denkt dat de markt inmiddels sterk genoeg is om zonder deze financiële steun verder te groeien. Dit betekent echter dat consumenten hogere aanschafkosten kunnen verwachten voor nieuwe elektrische voertuigen. Hoewel dit op korte termijn een uitdaging kan zijn, wordt verwacht dat de markt zich zal aanpassen met nieuwe prijspunten en mogelijk aantrekkelijke financieringsopties van autofabrikanten en dealers.
Behoud van gewichtscorrectie MRB
Gelukkig blijft de MRB (motorrijtuigenbelasting) gewichtscorrectie voor elektrische voertuigen bestaan. Dit betekent dat eigenaren van de doorgaans zwaardere elektrische auto’s een lager belastingtarief betalen dan eigenaren van vergelijkbare voertuigen met een verbrandingsmotor. Dit voordeel zorgt ervoor dat ze netto ongeveer even veel motorrijtuigenbelasting moeten betalen.
Zero-emissiezones mogelijk uitgesteld
Een interessante verandering in het nieuwe regeerakkoord is de mogelijkheid tot uitstel van zero-emissiezones. Gemeenten blijven verantwoordelijk voor het instellen van deze zones, maar er wordt onderzocht of de invoering kan worden uitgesteld om ondernemers tegemoet te komen. Dit kan betekenen dat bedrijven meer tijd krijgen om hun wagenpark aan te passen aan de strengere emissie-eisen. Het uitstel zou vooral gunstig kunnen zijn voor kleinere bedrijven die afhankelijk zijn van fossiele brandstofvoertuigen en niet direct kunnen overstappen op elektrische alternatieven. Deze maatregel biedt hen extra ademruimte in de transitie naar een duurzamere mobiliteit.
Verwachtingen
De aankondiging van het nieuwe beleid heeft gemengde reacties opgeroepen binnen de automobielindustrie en onder belangengroepen. De RAI Vereniging heeft opgeroepen tot doorpakkende maatregelen om de groei van de EV-markt te waarborgen. Er is bezorgdheid dat zonder subsidies de verkoop van nieuwe elektrische voertuigen kan stagneren, vooral onder consumenten die afhankelijk zijn van financiële steun. Fabrikanten en dealers zullen zich moeten aanpassen aan deze nieuwe realiteit, mogelijk door andere prikkels te bieden of te focussen op kostenefficiëntie in productie.
Uitdagingen en mogelijkheden
Hoewel de stopzetting van subsidies op korte termijn een uitdaging kan vormen, zijn er op de lange termijn verschillende trends en innovaties die de adoptie van elektrische voertuigen kunnen blijven stimuleren. Zo dalen de prijzen van elektrische auto’s voortdurend en zijn er ook nog steeds nieuwe ontwikkelingen op het gebied van accutechnologie en is er een constante uitbreiding van laadinfrastructuur. Dit kan ervoor zorgen dat elektrische voertuigen aantrekkelijk blijven voor consumenten. Daarnaast kunnen gemeenten en bedrijven hun eigen stimuleringsmaatregelen nemen om de groei van elektrisch rijden te ondersteunen, zoals het plaatsen van extra laadpalen of het aanbieden van parkeerplaatsen en/of laadsessies tegen gereduceerde tarieven.
Verschuiving
Het nieuwe regeerakkoord markeert een belangrijke verschuiving in het Nederlandse beleid voor elektrische voertuigen. Hoewel de subsidies verdwijnen, blijven er nog de nodige fiscale voordelen bestaan om de adoptie van elektrische mobiliteit te stimuleren. Deze veranderingen zullen de markt voor elektrische voertuigen opnieuw vormgeven, waarbij zowel uitdagingen als kansen ontstaan voor consumenten, fabrikanten en beleidsmakers.