Worden de Chinese merken en compacte SUV’s de nieuwe sterren van de Nederlandse EV-markt? Uit de laatste registratiecijfers van RAI/BOVAG blijkt dat de Nederlandse automarkt het (weer/nog) moeilijk heeft. De verkopen van nieuwe personenauto’s leken in de eerste maanden van dit jaar op een klein herstel af te koersen maar ze gingen in mei 2024 behoorlijk bergafwaarts.
Er was vorige maand sprake van een daling van maar liefst 13% het aantal nieuw geregistreerde personenauto’s. Maar te midden van deze onzekere tijden is er ook een sprankje hoop: de elektrische automarkt lijkt zich kranig te weren. En dat ondanks de onrust van de afgelopen maanden. Hoewel ook hier de verkopen licht daalden (-12%), is de EV-markt relatief stabiel gebleven. Maar er is meer aan de hand dan alleen maar cijfers. De markt is volop in beweging, met nieuwe spelers en veranderende voorkeuren.
Chinese merken veroveren steeds meer harten (en marktaandeel)
Laten we eerlijk zijn, een paar jaar geleden had niemand kunnen voorspellen dat Chinese automerken zo’n grote impact zouden hebben op de Nederlandse markt. Toen konden we nog heel lacherig doen over het fiasco van landwind. Maar kijk eens naar de cijfers: BYD, MG, Nio en Xpeng zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de verkoopstatistieken. Hun aantrekkelijke combinatie van betaalbaarheid, innovatieve technologie en modern design slaat kennelijk toch aan bij Nederlandse consumenten. Niet alleen de prijs is trouwens een argument, want ook luxe merken als Zeekr als Lotus timmeren hier aan de weg.
Compacte SUV’s: de nieuwe lieveling van de EV-rijder
Naast de opkomst van Chinese merken zien we nog een interessante trend: de groeiende populariteit van compacte SUV’s. Deze praktische en veelzijdige auto’s bieden een hogere zitpositie, meer ruimte en een stoer imago, zonder de onhandigheid van een grote SUV. De Volvo EX30 is een goed voorbeeld van deze trend. Deze compacte elektrische SUV, geproduceerd in China, heeft de Nederlandse markt veroverd met zijn geslaagde combinatie van Scandinavische design, prima prestaties en een aantrekkelijke prijs.
Maar de EX30 is niet de enige. Ook de Hyundai Kona Electric en Kia Niro EV doen het goed in dit segment en dat is al even het geval. Er zijn meer bovendien meer kapers op de kust, zoals de onlangs onthulde Kia EV3. Het lijkt erop dat compacte SUV’s de nieuwe favoriet zijn van elektrische rijders die op zoek zijn naar een praktische en stijlvolle auto voor dagelijks gebruik. We durven overigens te voorspellen dat ook de betaalbare stadsauto’s straks een stap richting elektrisch gaan maken. De praktische Citroën ë-C3 staat heel binnenkort in de showroom en de iets kleinere Renault R5 E-Tech Electric volgt later dit jaar. Volgend jaar kunnen we misschien al een elektrische Fiat Panda tegemoet zien en voor wie wat meer ruimte en gebruiksmogelijkheden wil, zijn er nog de Citroën ë-C3 Aircross en Opel Frontera Electric.
Tijd voor een koerswijziging bij Volkswagen?
Terwijl nieuwe spelers de markt veroveren, hebben sommige gevestigde merken het moeilijk. Volkswagen, bijvoorbeeld, ziet de verkoopcijfers van zijn ID.-serie in Nederland sterk achterblijven bij die van Audi, Skoda en Cupra, die gebruikmaken van dezelfde technologie. Dit roept vragen op over de prijsstrategie, het modelportfolio en de merkperceptie van Volkswagen.
Misschien is het tijd voor Volkswagen om het roer om te gooien en zich meer te richten op betaalbare elektrische modellen die een breder publiek aanspreken. De aankondiging van een elektrische auto onder de €20.000 voor 2027 is een stap in de goede richting, maar het blijft afwachten of dit genoeg zal zijn om de concurrentie voor te blijven.
De Nederlandse EV-markt blijft volgens de registratiecijfers een dynamisch landschap
De Nederlandse EV-markt is volop in beweging. Chinese merken winnen terrein, compacte SUV’s zijn populairder dan ooit en gevestigde merken moeten zich aanpassen om relevant te blijven. De komst van een nieuwe regering gaat min of meer gepaard met de afbouw van de SEPP-subsidie en het einde van het voordeel op de wegenbelasting, terwijl ook het stoppen van de salderingsregeling voor eigenaren van zonnepanelen zijn gevolgen zal hebben. Ook de onrust over oorlogen en mogelijke importheffingen zorgen voor onzekerheid. Gelukkig bieden de groeiende vraag naar duurzame mobiliteit en de toenemende beschikbaarheid van betaalbare modellen ook weer de nodige kansen.
Dat maakt de EV-markt dynamischer dan ooit. We zullen de komende jaren nog veel meer verschuivingen zien, met nieuwe spelers, nieuwe modellen en nieuwe technologieën die de markt zullen veranderen.