De Ford Explorer, een gloednieuwe elektrische SUV, rolt nu van de band in Keulen en zet daarmee de EV-markt op scherp. Deze lancering is extra spannend omdat de Explorer gebouwd op hetzelfde MEB-platform als de Volkswagen ID.4 staat. Wie de voertuigen naast elkaar zet en ze ook van binnen bekijkt, ziet heel wat overeenkomsten. Dat geldt ook voor de gebruikte technologie. Betekent dit dat we een heuse broederstrijd kunnen verwachten tussen deze twee elektrische SUV’s? En welke van de twee komt dan als winnaar uit de bus?
Ford Explorer: stoere elektrische SUV
De Ford Explorer is een veelzijdige SUV met drie aandrijflijnen: de Standard Range RWD, de Extended Range RWD en de Extended Range AWD. De actieradius varieert van 380 km voor de Standard Range tot maar liefst 602 km voor de Extended Range RWD. Met een snellaadvermogen tot 185 kW (afhankelijk van de gekozen variant) is de accu van de Ford Explorer binnen een minuut of 25 weer opgeladen tot 80%.
De Explorer biedt niet alleen een ruim interieur met plek voor vijf personen en een royale bagageruimte, maar ook de nodige geavanceerde technologie. Het opvallendste is het 15-inch kantelbare SYNC Move touchscreen, dat dienst doet als commandocentrum voor navigatie, entertainment en voertuiginstellingen. Daarnaast is de Explorer voorzien van talloze rijhulpsystemen voor extra veiligheid en comfort.
Qua design heeft Ford gekozen voor een stoere en moderne uitstraling, met robuuste lijnen en een relatief grote bodemvrijheid. Het interieur is strak en minimalistisch, met hoogwaardige materialen en een focus op gebruiksgemak, en vertoont aardig wat overeenkomsten met dat van de VW ID.4.
Vergelijk met de Volkswagen ID.4
En daarmee komen we op de naaste concurrent, waar we het in het begin al over hadden. De Volkswagen ID.4 is natuurlijk al een tijdje op de markt en heeft zich bewezen als een redelijk populaire keuze in het elektrische SUV-segment. Met zijn ruime interieur, degelijke bouwkwaliteit en comfortabele rijgedrag heeft de ID.4 aardig wat fans voor zich gewonnen. Ook qua technologie en rijhulpsystemen doet de ID.4 zeker niet onder voor de Explorer.
Maar de verkoopresultaten van de ID.4 zijn tot op heden nog steeds niet wat Volkswagen ervan verwachtte. Natuurlijk heeft ook de VW ID.4 zijn zwakke punten, zoals een iets beperktere actieradius van sommige versies, het gebrek aan fysieke bedieningselementen (wat bij de Explorer trouwens ook het geval is) en hij is ook wat duurder dan de elektrische Ford. Op het gebied van actieradius en laadtijd heeft de Ford Explorer weer een streepje voor, vooral met de Extended Range RWD-versie die een indrukwekkende 602 km haalt.
Prestaties Ford Explorer
Qua prestaties zijn beide auto’s redelijk vergelijkbaar, al heeft de Explorer met de Extended Range AWD-versie wel de meeste power in huis. De interieurruimte en comfort verschillen de Explorer en ID.4 elkaar niet veel. Beide auto’s bieden voldoende ruimte voor vijf personen en een royale bagageruimte. Ook qua technologie en infotainment zijn beide auto’s goed uitgerust, al heeft de Explorer met zijn unieke kantelbare touchscreen een extra snufje.
Qua prijs is de Ford Explorer iets aantrekkelijker, vooral de Standard Range RWD-versie die flink onder de €45.000 blijft en daarmee in aanmerking komt voor de SEPP-subsidie (als die tegen die tijd nog beschikbaar is). Bovendien heeft het design van de ID.4 niet dezelfde stoere uitstraling als dat van de Explorer.
Ford’s sterkere focus op een elektrische toekomst
Met de lancering van de Explorer zet Ford misschien wel zijn belangrijkste stap in zijn elektrificatiestrategie. Dankzij de samenwerking met Volkswagen (het MEB-platform) kan Ford in korte tijd nieuwe elektrische modellen op de markt brengen. Met de introductie van de Explorer brengt Ford meteen een toekomstig verkoopsucces op de markt, zodat het Amerikaanse merk na een voorzichtige start met de Mach-E nu ook een “auto voor de massa” heeft. En er staan nog meer elektrische Fords in de planning, zoals de elektrische Puma en een kleiner elektrisch model. Ook daarmee zal Ford heel wat nieuwe klanten kunnen trekken, en dat zou wel eens een beetje ten koste van VW’s ID-reeks kunnen gaan. Of dat inderdaad het geval zal zijn, zal de toekomst ons ongetwijfeld leren.