EDF, het elektriciteitsbedrijf van de Franse staat, heeft grote plannen om de markt voor het elektrisch opladen van voertuigen te domineren. Dat wil het niet alleen in Frankrijk doen, maar ook daarbuiten. Het bedrijf heeft daarvoor een gedetailleerd plan naar buiten gebracht waarin de route voor de komende 5 jaar staat.
30 procent
EDF wil een marktaandeel van 30 procent in Europa gaan veroveren. Daarvoor heeft het naast Frankrijk de ogen gericht op België, Italië, Engeland en België. Het marktaandeel moet in 2022 veroverd zijn. Volgens berekeningen moet dan een capaciteit voor het opladen van zo’n 600.000 auto’s zijn bereikt om aan de eisen te voldoen. Daarmee zou het dan marktleider kunnen worden, precies zoals het plan van het staatsbedrijf is. Dat zegt de CEO.
Concurrentie
EDF zal moeten afrekenen met flinke concurrentie in de komende jaren. Naast het Franse elektriciteitsbedrijf zijn er ook andere elektriciteitsbedrijven in het marktleiderschap geïnteresseerd. Daarnaast zijn veel oliemaatschappijen en brandstofaanbieders bezig zichzelf om te vormen. Bovendien zijn ook autofabrikanten en startups druk bezig om een plek te veroveren in deze relatief nieuwe, maar zeker sterk groeiende markt te veroveren. Om die reden zal er dus flink wat werk nodig zijn om de doelen te bereiken. Daarom zal het via een dochteronderneming, Sodetrel, flink wat oplaadpunten in de belangrijkste landen gaan plaatsen. Uiteindelijk moeten er zo’n 75.000 laadstations komen in Europa.
Huidige stand
EDF hoeft niet op 0 te beginnen. Het bedrijf heeft, via Sodetrel, al zo’n 5.000 oplaadstations in handen. Bovendien heeft het ook toegang tot zo’n 60.000 afzonderlijke laadpunten door heel Europa, ook in landen die niet tot de sleutelgebieden behoren. Daarmee is in ieder geval alvast de basis voor het netwerk dat het voor ogen heeft gelegd. In de afgelopen drie jaar waren de inkomsten uit het laden jaarlijks 50 procent hoger dan het voorgaande jaar het geval was bij het elektriciteitsbedrijf. Op basis daarvan wordt geschat dat het behalen van het doel mogelijk is.