De Chinese elektrische auto heeft de Nederlandse markt veroverd met zijn betaalbaarheid en innovatie. Maar de Europese Commissie dreigt nu roet in het eten te gooien met een mogelijke importheffing tot wel 38,1%. Wat betekent dit voor Nederlandse consumenten die dromen van een BYD Atto 3 of MG4 Electric? We zoeken uit wat er op het spel staat.
Van droomprijs naar nachtmerrie?
De aantrekkelijke prijzen van Chinese elektrische auto’s zijn voor veel Nederlanders een belangrijke reden om voor deze merken te kiezen. Maar met de dreigende importheffing kunnen die prijzen al snel veranderen in een nachtmerrie. Een BYD Atto 3, nu nog verkrijgbaar vanaf €40.000, zou zomaar eens €10.000 duurder kunnen worden. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Andere modellen, zoals de MG ZS EV en de zojuist aangekondigde Xpeng G6, zouden ook een aanzienlijke prijsstijging kunnen ondergaan.
De rekening van de importheffing is vooral voor de consument
Voor veel potentiële kopers van Chinese EV’s betekent dit een flinke domper. Wie zijn zinnen heeft gezet op Chinese auto, zal ongetwijfeld andere opties gaan kijken. Tenzij het natuurlijk mogelijk is om te beslissen voordat de importheffing van kracht is, en er ook een auto’s voorradig is. Dat laatste is voorlopig wel het geval, er staan er aardig wat in de Europese havens.
Europese alternatieven
Natuurlijk zijn er ook alternatieven. Europese merken zoals Citroën, Opel en Renault bieden steeds meer betaalbare elektrische modellen aan. Ook de Koreaanse merken Hyundai en Kia hebben diverse aantrekkelijke modellen. De Citroën ë-C3, de Renault Scenic E-Tech Electric, Opel Frontera Electric en Kia Niro Electric zijn bijvoorbeeld interessante opties voor wie op zoek is naar een compacte elektrische auto. Voor wie meer ruimte nodig heeft, zijn de Skoda Enyaq iV, de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV9 aantrekkelijke keuzes.
Maar of deze modellen de prijs-kwaliteitverhouding van Chinese EV’s kunnen evenaren, is nog maar de vraag. De vraag is ergens ook of je dat wel moet willen, aangezien de mensenrechten in China toch wel wat te wensen overlaten en de Chinese regering de fabrikanten subsidieert. Dat laatste betekent dat die aantrekkelijke prijzen van die Chinese automerken niet altijd op een even eerlijke manier zijn ontstaan, met deze importheffing tot gevolg.
Is de importheffing een rem op elektrisch rijden?
De importheffing roept ook vragen op over de toekomst van elektrisch rijden in Nederland. Zal de transitie naar elektrisch rijden vertraging oplopen als betaalbare elektrische auto’s minder toegankelijk worden? En wat betekent dit voor het marktaandeel van Chinese merken? Deskundigen zijn verdeeld. Sommigen geloven dat de heffing juist een stimulans kan zijn voor Europese fabrikanten om met nog betere en betaalbare modellen te komen.
Anderen vrezen dat de hogere prijzen de verkoop van elektrische auto’s in het algemeen zullen afremmen. Verder moeten we vrezen dat de Chinese regering met tegenmaatregelen komt, zoals een importheffing op Europese auto’s. En dat is gezien de enorme omvang van de Chinese automarkt weer een domper voor de Europese fabrikanten.
Nog even afwachten
De komende maanden zullen de EU-lidstaten nog een definitief besluit moeten nemen over de importheffing, en wordt er wellicht druk onderhandeld tussen de EU en China. Voor Nederlandse consumenten die een elektrische auto overwegen, is het raadzaam om de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden. Misschien is het wel gewoon het beste om nu nog snel toe te slaan, voordat de prijzen mogelijk de pan uit rijzen.