Hoewel er een behoorlijk rigoureuze importheffing is aangekondigd, blijft de Chinese automobielindustrie de Europese markt overspoelen met nieuwe modellen. Soms zijn het duurdere, krachtige ‘premium’ modellen, en soms zijn het verrassen betaalbare elektrische auto’s. Dat laatste is vooral van toepassing op The Box van Dongfeng.
Als je weet dat de Dacia Spring het product is van een samenwerking tussen Renault en Dongfeng, zou je kunnen denken dat het hier om een zustermodel van de Dacia Spring gaat. Dat is echter niet zo, dat is namelijk de kleinere Nano Box. The Box, die werd getoond bij de opening van de brandstore van Voyah – het premium EV-merk van Dongfeng – in Alkmaar is echter een auto die wel eens veel succesvoller zou kunnen worden. Deze Chinese nieuwkomer valt qua formaat in het B-segment maar heeft de prijs van een auto uit het A-segment. Hij heeft heel behoorlijke prestaties, ziet er keurig uit en heeft ook nog eens een heel complete uitrusting. Daarmee is het een veel aantrekkelijke keuze voor prijsbewuste automobilisten die de overstap naar elektrisch rijden willen maken. Als we de importheffingen buiten beschouwing laten, zouden we best veel veel mogen verwachten van The Box. Maar zal hij die verwachtingen ook waarmaken?
Twee smaken, één recept
Voor de specificaties moesten we even te rade gaan bij de Slowaakse importeur. Daar is de Dongfeng The Box op dit moment verkrijgbaar in twee varianten: de standaard BOX en de iets luxere BOX+. Beide modellen delen dezelfde aandrijflijn, met een 70 kW (95 pk) elektromotor die zorgt voor een vlotte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 10,6 seconden en een topsnelheid van 140 km/u. Verder heeft de auto een 42,3 kWh accu waarmee je tot 370 kilometer (WLTP-cyclus, gecombineerd). Verder komt er ook nog een versie met een 31,4 kWh accu, die goed zou moeten zijn voor een WLTP-actieradius van 270 kilometer. Beide versies kunnen snelladen met maximaal 60 kW, waardoor je in een half uurtje weer een flinke dosis kilometers kunt bijladen.
Groter dan de Dacia Spring, goedkoper dan de Citroën ë-C3
De meest voor de hand liggende concurrent van de The Box is natuurlijk de Dacia Spring, aangezien die ongeveer hetzelfde kost. Anderzijds is er ook de Citroën ë-C3, die qua formaat en specificaties redelijk vergelijkbaar is met The Box. Als we The Box vergelijken met de Dacia dan zien we een wereld van verschil. De Spring is namelijk een maatje kleiner, heeft een veel beperkter rijbereik en is ook qua prestaties de mindere. De Citroën ë-C3 is op zijn beurt weer duurder en heeft een beperktere uitrusting. Dat betekent dus dat The Box veel waar voor zijn geld biedt. Ook als er later een goedkopere versie van de ë-C3 komt lijkt The Box onverslaanbaar. Hij is voor een auto in dit formaat en zeker in deze prijsklasse zeer compleet uitgerust met onder anderen airconditioning, elektrische ramen en centrale vergrendeling, achteruitrijcamera en een 9,7 inch touchscreen.
Voordelige en aantrekkelijke keuze
Het wordt natuurlijk even afwachten hoe het met de aangekondigde importheffingen af gaat lopen. Voor zover we in kunnen schatten gaat The Box met de 42,3 kWh accu ongeveer 23.000 euro kosten. De luxere The Box+ zal een paar duizend euro duurder zijn terwijl er aan de versie met een 31,4 kW accu waarschijnlijk een prijskaartje van net geen 20.000 euro zal hangen. Dit maakt hem bijzonder aantrekkelijk voor mensen die op zoek zijn naar een praktische en zuinige stadsauto, zonder al te veel poespas. Denk aan jonge gezinnen, forenzen of stadsbewoners die een tweede auto zoeken. Daarom zou het zomaar eens kunnen dat Dongfeng met The Box een potentieel succesnummer in de portfolio heeft.