Hyundai is niet vies van een beetje lef. Terwijl veel andere merken het elektrische A-segment nog niet durven te betreden, duikt de Koreaanse autobouwer er met een bommetje in: de Hyundai Inster. We werden een tijdje geleden al verrast met teasers van de Inster, nu weten we alles over deze veelbelovende auto omdat Hyundai hem officieel heeft onthuld. Met een vanafprijs van rond de €20.000 is dit elektrische stadsautootje niet alleen betaalbaar, maar ook nog eens verrassend ruim, vlot en veilig. Is dit de gamechanger waar we op hebben gewacht?
Parametric Pixels: een designstatement met praktische kanten
De Inster is onmiskenbaar een Hyundai, met zijn opvallende “Parametric Pixels” design dat we kennen van de Ioniq 5. Deze kleine kubus op wielen steekt zijn elektrische ambities niet onder stoelen of banken, met hoekige led-koplampen en -achterlichten die een knipoog lijken te geven naar de digitale wereld. Maar het is niet alleen uiterlijk vertoon: het hoekige ontwerp zorgt ook voor een verrassend ruim interieur en een uitstekend zicht rondom.
Ruimtewonder in zakformaat
Wie denkt dat een stadsauto krap en onpraktisch moet zijn, heeft de Inster nog niet gezien. Met zijn slimme indeling biedt deze kleine rakker voldoende ruimte voor vier volwassenen en een bagageruimte van 280 liter, die je kunt uitbreiden tot 351 liter door de achterbank naar voren te schuiven. Je kunt hem uiteraard ook neerklappen, en dat kan trouwens ook met beide voorstoelen. En dankzij de vele opbergvakken en de verschuifbare achterbank kun je de Inster aanpassen aan jouw specifieke behoeften. Of je nu boodschappen doet, kinderen naar school brengt of een weekendje weg gaat, de Inster staat zijn mannetje.
Hyundai Inster is meer dan alleen een stadsauto
Hoewel de Inster primair is ontworpen voor stadsgebruik, hoeft hij zich niet te schamen op de snelweg. Met een 85 kW (115 pk) elektromotor en een 49 kWh accupakket sprint de Inster in 10,6 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 150 km/u. De geschatte actieradius van 355 kilometer (WLTP) is ruim voldoende voor de meeste dagelijkse ritten, en dankzij de snellaadcapaciteit van maximaal 120 kW ben je na een laadstop ook snel weer onderweg.
Hyundai Inster in Long Range en Standard Range
Wie minder hoge eisen stelt aan de prestaties, kan ook het basismodel kiezen. Dan beschik je over een 42 kWh accu die de auto altijd nog een WLTP-actieradius van zo’n 300 kilometer geeft. Ook de motor is iets bescheidener. Met een vermogen van 71 kW (95 pk) sprint hij in 11,7 seconden naar de 100 km/u en heeft hij een topsnelheid van 140 km/u. Ook deze variant is aan de DC-snellader in een half uur opgeladen van 10 tot 80 procent.
Veiligheid en technologie voorop
Hyundai heeft de Inster volgestopt met geavanceerde veiligheidstechnologieën, zoals Forward Collision-avoidance Assist (FCA), Lane Keeping Assist (LKA) en Driver Attention Warning (DAW). Daarnaast beschikt de auto over een digitale cockpit met een 10,25-inch touchscreen infotainmentsysteem, Apple CarPlay, Android Auto en een draadloos oplaadstation voor je smartphone. En met de V2L-technologie (Vehicle-to-Load) kun je zelfs externe apparaten opladen met de accu van de auto.
Wordt de Hyundai Inster de nieuwe benchmark in het A-segment?
Met een verwachte vanafprijs van rond de €20.000 zet Hyundai de (aankomende) concurrentie in het A-segment flink onder druk. De Dacia Spring is misschien nog iets goedkoper, maar de Inster heel veel meer te bieden. Denk hierbij aan meer ruimte, een krachtigere motor, een groter rijbereik en meer luxe. Of de Inster de nieuwe benchmark wordt in het A-segment, zal de tijd natuurlijk moeten uitwijzen. Maar één ding is zeker: Hyundai heeft met de Inster een elektrische stadsauto neergezet die niet alleen betaalbaar en praktisch is, maar ook nog eens leuk om te rijden en vol zit met moderne snufjes.