De nieuwe Citroën C4 die vanaf 2020 verkrijgbaar wordt zal ook een elektrische variant krijgen. Wel zal de auto ook nog in benzine en diesel op de markt komen. Recentelijk werd de oude variant van de C4 nog uit de line-up verwijderd, maar nu keert de auto dus toch weer terug.
Anders
Dat de Citroën C4 terug zou keren werd al enige tijd verwacht. Dat de auto in deze vorm op de markt zal komen is echter wel verrassend. Lang werd verwacht dat de auto op het EMP2-platform gebouwd zou worden. Dit is het platform waar bijvoorbeeld ook de Peugeot 308 op is gebaseerd. Nu blijkt echter dat er op een hele andere manier naar gekeken is door de ontwikkelaars van de auto.
CMP
Het platform waarop de Citroën C4 wel gebaseerd zal zijn, is het CMP-platform. Dit is het nieuwe platform waarop de auto’s van de PSA Group op gemaakt worden. Dat de C4 hier één van de voorlopers in zal zijn moet benadrukken hoe belangrijk de auto voor de fabrikant is. Om die reden is ook voor een elektrische variant gekozen. Dit is immers de richting waar de fabrikant meer en meer naartoe zal willen de komende tijd. Voor de elektrische variant wordt het e-CMP gebruikt voor de productie van de auto. Er is bovendien nog een andere factor die meespeelt.
Volkswagen
De Citroën C4 is vooral gericht op het concurreren met de I.D.-reeks die Volkswagen de komende tijd op de markt gaat brengen. De auto krijgt daardoor niet de batterij die in de kleinere EV’s van het merk zitten. Het is juist de bedoeling dat er een groter batterijpakket komt waarmee betere prestaties geleverd kunnen worden. Daarmee kan de C4 een echte gezinsauto worden zoals die altijd al bestond, toen de auto nog vooral op fossiele brandstoffen reed. Dit is dan ook precies het plan van de PSA Group.