De batterijen die uit elektrische auto’s van BMW komen na gebruik hebben vanaf nu een nieuwe bestemming. Daarvoor gaat de Duitse fabrikant samenwerken met het Belgische Umicore. Ook het Zweedse Northvolt zal meedoen met de nieuwe plannen. Dit is volgens de fabrikanten een belangrijke stap die meer dan noodzakelijk is.
Duurzaam
Umicore en BMW benadrukken dat het belangrijk is dat niet alleen de auto’s zelf geen uitstoot meer produceren. Ook alle zaken rondom de auto moeten zo duurzaam als mogelijk worden gemaakt. Daarom is bijvoorbeeld het hergebruik van materialen heel belangrijk. Dit geldt zeker ook voor de batterijen die niet meer voldoen in de auto’s. Daarmee moeten deze accu’s een volledige kringloop gaan doorlopen. Er zijn dan verschillende stappen te doorlopen.
Stappenplan
Umicore, BMW en Northvolt hebben vijf punten van aandacht waaraan samen gewerkt gaat worden. In de eerste plaats moet de batterij zo ontworpen dat deze zo veel als mogelijk gerecycled kan worden. Daarnaast moet het productieproces zo duurzaam als mogelijk. De batterij moet langer dan ooit in de auto meegaan. Daarna moet er een tweede leven mogelijk zijn. Tot slot moet de recycling plaats gaan vinden. Op die manier kan er veel meer uit de accu worden gehaald dan tot op heden met elektrische auto’s werd gedaan. De ontwikkeling is al gestart door de drie samenwerkingspartners op dit vlak.
Umicore
Het Belgische Umicore is specifiek erbij gehaald door de batterijfabrikant en de autofabrikant. Dat komt doordat dit bedrijf zeer bedreven in recycling van allerlei producten. De Belgische onderneming zal dan ook vooral een rol gaan spelen bij de eerste sta, het ontwerp dus, en bij de laatste stap, het daadwerkelijke recyclen van de batterijen. Vooral het doen van research is erg belangrijk op dit vlak. Er is mogelijk nog veel meer met de batterijen te doen dan tot op heden werd gedacht. Daar gaat het zich mee bezighouden de komende tijd.