Ford blaast nieuw leven in een oude bekende: de Ford Capri komt terug. In de loop van september worden de eerste leveringen verwacht van een elektrische SUV-coupé die alleen qua naam en marktsegment iets weg heeft van zijn voorganger uit de jaren 70.
Geen hang naar nostalgie maar een moderne SUV-coupé
De elektrische Ford Capri is een opvallende verschijning die slechts enkele elementen van de klassieke Capri combineert met een moderne SUV-coupé stijl. De naam, natuurlijk, en de vrij lange motorkap, in combinatie met zijn krachtige achterkant herinneren aan zijn illustere voorganger, en dat geldt natuurlijk ook voor het marktsegment. Want ook nu moet het een betaalbare sportieve auto worden. Qua uiterlijk is er niets nostalgisch terug te zien aan de nieuwe elektrische Capri. De coupé-achtige daklijn en aerodynamische vormgeving geven hem een eigentijdse touch waarbij de opvallende LED-verlichting en de gesloten grille het plaatje compleet maken.
Prestaties en actieradius Ford Capri garanderen elektrisch rijplezier
De Capri komt in drie smaken: de Standard Range (52 kWh), Extended Range RWD (77 kWh) en Extended Range AWD (79 kWh). Met een actieradius tot wel 627 kilometer voor de RWD-versie en 592 kilometer voor de AWD-versie hoef je niet bang te zijn dat je stil komt te staan. En met snellaadvermogen tot wel 185 kW ben je zo – in minder dan een half uur – weer onderweg.
De Extended Range RWD-versie levert een pittige 210 kW (286 pk), terwijl de Extended Range AWD-versie maar liefst 250 kW (340 pk) op de wielen zet. Genoeg power om de Capri-spirit van weleer nieuw leven in te blazen. De acceleratie van 0 naar 100 km/u gaat in 6,4 en 5,3 seconden (RWD en AWD) terwijl de topsnelheid 180 km/u bedraagt. De Standard Range zal trouwens wat bescheidener prestaties krijgen. Met een vermogen van 125 kW (170 pk) zal die in zo’n 7 seconden naar de 100 km/u sprinten.
Interieur en comfort Ford Capri: ruimte en luxe
Het interieur van de Capri is ruim en modern, met hoogwaardige materialen en een strak design, waarin je alleen als je heel kritisch bent nog wat overeenkomsten met de VW ID.4 en ID.5 kunt herkennen. Het 14,6-inch SYNC Move touchscreen is het middelpunt van het dashboard en biedt toegang tot alle infotainmentfuncties. De ruime cabine biedt voldoende plaats aan vijf personen, met comfortabele stoelen en veel beenruimte. Voor wie nog meer luxe wenst, is er de Premium-uitvoering met extra’s zoals nog grotere wielen, een hoogwaardig audiosysteem, sfeerverlichting en een elektrisch bedienbare achterklep.
Sportief, én praktisch en functioneel
De Capri is niet alleen een sportieve en stoere auto, maar ook een praktische. Hoewel de Capri is gebouwd op hetzelfde MEB-platform als de Volkswagen ID.5, heeft Ford duidelijk zijn eigen draai aan het ontwerp gegeven. De langere overhang achter zorgt bovendien voor een grotere kofferbak, waardoor de Capri praktischer is dan zijn Duitse neef. De kofferbak, met een inhoud van 527 liter, is trouwens ook groter dan die van de Ford Explorer en naar eigen zeggen zelfs de grootste in zijn klasse. Uiteraard is de achterbank is ook neerklapbaar voor extra laadruimte. Slimme opbergmogelijkheden zoals de “MegaConsole” en “My Private Locker” maken het leven onderweg nog gemakkelijker. Optioneel zijn dakrails en een trekhaak verkrijgbaar.
Ford Capri is nu al te bestellen
De Extended Range-versies zijn nu te bestellen vanaf €47.850 (RWD) en €54.850 (AWD). Deze zijn zoals gezegd tegen meerprijs ook in een Premium-uitvoering te bestellen. De Standard Range-versie van de elektrische Ford Capri volgt begin 2025 en zal naar verwachting vanaf €43.350 kosten.