We naderen het einde van een tijdperk. De SEPP-subsidie voor elektrische auto’s houdt na dit jaar op te bestaan. Maar de subsidie voor gebruikte EV’s komt nog vele eerder ten einde. Dit omdat het subsidiepotje nu al, net over de helft van het jaar, zo goed als leeg is. Er resten ons nog maar een paar procent, goed voor enige honderden auto’s. Met nog slechts een fractie van het budget over, rijst natuurlijk de vraag wat dit voor de markt van tweedehands EV’s betekent. Zijn er, naast nieuwe elektrische modellen, nog alternatieven?
SEPP-subsidie: een succesverhaal met een houdbaarheidsdatum
Sinds de introductie begin dit jaar is de SEPP-subsidie een doorslaand succes gebleken. Miljoenen euro’s zijn al uitgekeerd aan enthousiaste EV-rijders, die dankzij de subsidie van €2.000 voordeliger konden instappen in de wereld van elektrisch rijden. Maar nu, slechts enkele maanden later, is het subsidiepotje bijna leeg.
Mogelijke gevolgen voor de tweedehands markt
Het einde van de SEPP-subsidie zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de markt van tweedehands EV’s. We kunnen verwachten dat de prijzen van occasions zullen dalen, nu kopers niet langer kunnen profiteren van de korting. Maar die prijsdaling zal natuurlijk nooit hoger zijn dan de hoogte van de subsidie.
Aanbod elektrische occasions neemt eind dit jaar fors toe
Hoewel de subsidie dus afloopt, krijgen we wel te maken met een stijgend aanbod. Het aanbod van tweedehands EV’s zal later dit jaar toenemen omdat er in 2029 heel veel leasecontracten van elektrische auto’s zijn afgesloten. Toen bedroeg de bijtelling nog net 4% en die staat voor 5 jaar vast. Daarom lopen er eind dit jaar veel leasecontracten af. Deze auto’s zullen waarschijnlijk op de occasionmarkt terechtkomen, wat waarschijnlijk tot lagere prijzen zal leiden.
Houd er wel rekening mee dat dit niet altijd de goedkoopste modellen zijn. Vooral de Tesla Model 3 zal de markt dan overspoelen, aangezien er in die tijd meer dan 20.000 exemplaren zijn geregistreerd. Een enorm aantal, als we in ogenschouw nemen dat het huidige aanbod aan elektrische occasions uit ongeveer 30.000 voertuigen bestaat.
Alternatief: steeds meer nieuwe betaalbare elektrische modellen
Terwijl de tweedehands EV-markt mogelijk een hobbel te verwerken krijgt, biedt het einde van de SEPP-subsidie juist kansen voor nieuwe elektrische modellen. De subsidie voor nieuwe EV’s is namelijk nog steeds beschikbaar, waardoor deze auto’s aantrekkelijker worden voor kopers die voorheen een occasion overwogen.
Bovendien komen er dit jaar nog een aantal betaalbare nieuwe elektrische modellen op de markt, zoals de Citroën ë-C3, Hyundai Inster, Fiat Grande Panda en Renault 5 E-Tech Electric. Deze modellen, met een prijs onder de €30.000, kunnen profiteren van de resterende SEPP-subsidie voor nieuwe EV’s. Dat kan een aantrekkelijk alternatief zijn voor tweedehands EV’s.
De toekomst is hoe dan ook ‘elektrisch’
Hoewel het einde van de SEPP-subsidie een tegenvaller is voor wie op zoek is naar een betaalbare tweedehands EV, is het belangrijk om te onthouden dat elektrisch rijden nog steeds in de lift zit. Weliswaar met wat hick-ups, waar de sceptici dankbaar op inhaken, maar de toekomst van ons vervoer is absoluut elektrisch.
Als we kijken naar het rendement en de uitstoot van een elektrische auto, dan is er geen enkel alternatief dat er ook maar in de buurt komt. Maar om elektrisch vervoer echt te doen slagen, dient er nog aan veel randvoorwaarden te worden voldaan. De laadinfrastructuur bijvoorbeeld, met name die voor elektrische bedrijfswagens. Ondertussen wordt de technologie steeds weer beter en dalen de prijzen van nieuwe elektrische auto’s gestaag. Wat dat betreft staan er steeds meer seinen op groen.