Volkswagen is met zijn Chinese Partner SAIC begonnen aan de bouw van een nieuwe EV-fabriek. De fabriek met dienen om het MEB-platform te gaan maken. Deze faciliteit moet het mogelijk maken om 300.000 elektrische auto’s per jaar te gaan maken. De fabriek komt op een plek vlakbij Sjanghai te staan.
China
De fabriek is vooral gericht op de Chinese markt. Dit is immers ook de reden waarom Volkswagen een joint venture met SAIC is aangegaan. Wel is het de eerste fabriek van de Duitse autofabrikant die volledig gericht zal zijn op het maken van het MEB-platform. Op andere plekken in de wereld zijn oude fabrieken omgebouwd, of moeten nieuw plaatsen nog opgebouwd worden. Dit kan nog wel enig tijd gaan duren.
Duitsland
Dat de eerste fabriek van Volkswagen die volledig op het MEB-platform is gericht in China komt te staan neemt niet weg dat het thuisland voorrang krijgt. Het eerste MEB-platform zal al in 2019 in Duitsland worden geproduceerd. Ver voordat de fabriek in China klaar zal zijn. In Duitsland wordt dit gedaan in een omgebouwde faciliteit. In China zal de eerste auto pas in 2020 naar buiten rollen. Dat zal een elektrische SUV die gezamenlijk door de Duitse fabrikant en de Chinese partner SAIC is ontwikkeld. Dit zal snel worden opgevolgd door een hele reeks andere EV’s. De fabriek kan 300.000 per jaar aan.
Modern
Dat de fabriek snel klaar is en direct hoge capaciteit aankan heeft te maken met de manier waarop Volkswagen in China wil werken. Het zal een moderne fabriek worden vol met robots, kunstmatige intelligentie en andere nieuwe technieken. Het zou gaan om zo’n 1400 robots die aan de auto’s gaan werken. De fabriek zal daardoor ook flink duurzamer gemaakt kunnen worden dan tot op heden gebruikelijk was in autofabrieken. Anderzijds zal er daardoor minder menselijke arbeid worden geleverd in deze fabriek van de joint venture in China.