De Europese automarkt wordt binnenkort op scherp gezet door de komst van de Nammi Box, een goedkope elektrische stadsauto die rechtstreeks uit China komt overwaaien. Met zijn belofte van lage prijs, ruimte voor het hele gezin en praktische snufjes, lijkt deze compacte EV klaar om de gevestigde orde uit te dagen. Maar kan deze Chinese nieuwkomer echt een plekje veroveren in de harten van Nederlandse automobilisten?
Betaalbaar elektrisch rijden door de Nammi Box eindelijk binnen handbereik?
De prijs is natuurlijk de grote troef van de Nammi Box. In Zwitserland is hij al te koop voor omgerekend zo’n €23.000, en in Noorwegen zelfs voor een schamele €16.000 (dankzij gunstige fiscale regelingen). Hoewel de Nederlandse prijs nog niet officieel bekend is, verwachten we dat hij ook hier zeer scherp zal zijn, vergelijkbaar met die in Zwitserland. Dit zou de Nammi Box een van de meest betaalbare elektrische auto’s op de Nederlandse markt maken, een geduchte concurrent voor de Dacia Spring en de Citroën ë-C3. Eindelijk lijkt elektrisch rijden voor iedereen binnen handbereik te komen!
Compact en praktisch: de ideale emissievrije stadsgenoot
Met zijn compacte formaat van slechts 4,02 meter is de Nammi Box perfect voor het drukke stadsverkeer. Hij is wendbaar, makkelijk te parkeren en biedt toch voldoende ruimte voor vier personen. De kofferbak heeft een inhoud van 326 liter, die kan worden uitgebreid tot 945 liter met de achterbank neergeklapt – perfect voor die weekendtrip of een bezoek aan de IKEA.
Actieradius Nammi Box is genoeg voor bijna alle dagelijkse ritjes
De actieradius van de Nammi Box bedraagt zo’n 310 km (WLTP), wat ruim voldoende is voor dagelijks gebruik in en rond de stad. Er zijn berichten dat er mogelijk ook een versie met een grotere accu en een actieradius tot 430 km (CLTC-norm) beschikbaar zal zijn, maar dit is nog niet bevestigd voor de Europese markt.
Standaarduitrusting Nammi Box: zeker geen kale boel
Ondanks zijn aantrekkelijke prijs is de Nammi Box standaard goed uitgerust. Je krijgt onder andere airconditioning, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, en een 12-inch infotainmentsysteem. Daarnaast is de auto voorzien van 11 rijassistentiesystemen, wat de veiligheid ten goede komt. Het is echter wel even wennen dat nagenoeg de volledige bediening via het touchscreen gaat, wat de ergonomie (en veiligheid) mogelijk niet ten goede komt.
Chinese roots met grootse, wereldwijde ambities
De Nammi Box is een product van Dongfeng, een van de grootste autofabrikanten van China. Het merk heeft de ambitie om voet aan de grond te krijgen op de Europese markt. De eerste Europese landen waar de Nammi Box wordt gelanceerd zijn Zwitserland en Noorwegen, maar ook Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland. Nederland zal naar verwachting ook snel volgen, op de website van de importeur staat namelijk “najaar 2024” vermeld. Dongfeng wil de Box zelfs wereldwijd verkopen, zo is hij zelfs al in Wit-Rusland gelanceerd.
Is de Nammi Box een gamechanger voor de EV-markt?
De komst van de Nammi Box naar Europa is een interessante ontwikkeling op de markt voor elektrische auto’s. Het is een duidelijk signaal dat Chinese automerken steeds meer een rol gaan spelen op de Europese markt. Dit kan leiden tot lagere prijzen en meer keuze voor consumenten, wat uiteindelijk de transitie naar elektrisch rijden zal versnellen.
Het blijft echter afwachten hoe de Box zich zal verhouden tot de concurrentie, welke gevolgen de invoerheffingen op de prijs hebben en of hij de Nederlandse consument zal weten te overtuigen. Eén ding is zeker: de komst van een dergelijke zet de Europese EV-markt opnieuw op scherp en dat is goed nieuws voor iedereen die uitkijkt naar een betaalbare en praktische elektrische auto.