Dat de wereldwijde EV-markt voortdurend in beweging is, zal bijna niemand die het een beetje volgt zijn ontgaan. Maar dat het BMW nu al lukt om Tesla in te halen als bestverkopende op de Europese EV-markt, dat zal voor de meeste mensen toch een verrassing zijn. Is dit een voorbode van een nieuwe machtsverhouding in de elektrische automobielindustrie, of is dit alleen maar een tijdelijke verschuiving?
BMW’s elektrische offensief werpt vruchten af
BMW’s succes is te danken aan een sterke line-up van aantrekkelijke elektrische modellen, waaronder de iX1, iX2, iX3, i4, i5 (Touring) en i7. Auto’s die luxe, uitstekende rijeigenschappen, goede prestaties, en hoogstaande kwaliteit combineren met een aantrekkelijke actieradius, waarmee ze een breed publiek aanspreken. Met name de iX1, een compacte elektrische SUV, is een schot in de roos. Dit was in juli zelfs de bestverkochte elektrische auto van BMW.
Is Tesla’s dominantie tanende?
Tesla was lange tijd de onbetwiste leider in de EV-markt, maar lijkt in Europa toch wat van zijn dominantie te verliezen. De daling in verkoopcijfers kan worden toegeschreven aan verschillende factoren, waaronder prijsfluctuaties, importheffingen op Chinese modellen en toenemende concurrentie van andere autofabrikanten. Hoewel de Model Y en Model 3 nog steeds onverminderd populair zijn, is de concurrentie duidelijk toegenomen.
Nieuwe machtsverhouding in de EV-markt?
BMW’s succes en Tesla’s terugval roepen de vraag op of we aan het begin staan van een nieuwe machtsverhouding in de elektrische auto-industrie. Met de komst van nieuwe modellen van deze én andere fabrikanten zal de concurrentie alleen maar toenemen. Het wordt daarom interessant om te zien of de machtsverhoudingen zo blijven, of dat Tesla dat stukje markt weer terug kan veroveren, of dat de machtsverhoudingen nog vaker zullen veranderen. De komende maanden zullen in ieder geval al een aardige indicatie geven of BMW zijn leidende positie kan vasthouden en of Tesla zijn dominantie kan herwinnen.
Totale Europese EV-markt onder druk. Tijdelijk?
De gehele Europese EV-markt kende een lichte terugval in juli, zowel in absolute aantallen als in marktaandeel. Dit kan worden toegeschreven aan verschillende factoren, zoals onzekerheid over subsidies, zorgen over de restwaarde van EV’s en de huidige economische situatie. Dit kan niet anders dan een tijdelijke dip zijn, want de toekomst van ons vervoer is hoe dan ook elektrisch, wat de sceptici ook beweren. De fossiele brandstoffen zijn over een jaar of 50 nu eenmaal op dus we hebben gewoon geen andere keus. Maar hoelang die dip in de Europese EV-markt duurt, dat is natuurlijk nog maar de vraag.
SUV’s blijven, elektrisch of niet, onverminderd populair
Te midden van alle ontwikkelingen blijft één ding duidelijk: SUV’s zijn nog steeds immens populair, ook in de elektrische variant. Het succes van de BMW iX1 laat eens te meer zien dat er grote vraag is naar compacte elektrische SUV’s. De komende jaren zullen naar verwachting nog meer elektrische SUV’s op de markt komen, wat de concurrentie verder zal aanwakkeren. Dit is goed nieuws voor de consument. Die kan daardoor profiteren van meer keuze, aantrekkelijkere prijzen en nog betere en modernere technologieën.
Data en tabellen: JATO Dynamics