In Duitsland, waar ook dieselauto’s van vrij recente bouwjaren steeds meer uit de stadscentra worden geweerd, wordt naarstig gezocht naar bedrijfswagens die ‘schoon’ genoeg zijn om de stadscentra te mogen komen. Omdat de afstanden in Duitsland nu eenmaal wat groter zijn, moeten deze ook genoeg actieradius hebben om grotere afstanden af te kunnen leggen.
De meesten zoeken naar een oplossing om de dieselmotoren nog schoner te maken. Huber Automotive zoekt het in een heel andere hoek. Op de eMove360°, die medio vorige maand in München werd gehouden, presenteerde Huber namelijk een concept om een lichte bedrijfswagen te voorzien van een elektrische aandrijving op de achteras. Hierdoor maak je een plug-in hybride van een bedrijfswagen waarvan de voorwielen via de dieselmotor worden aangedreven.
Verschillende rijmodi
De aanvullende elektrische aandrijving op de achteras zorgt voor een extra vermogen van 60 kW (90 kW piek). Door de verschillende rijmodi te kiezen bepaal je of het voertuig met de dieselmotor op de voorwielen wordt aangedreven, of met de elektromotor op de achterwielen of allebei. Je kunt ook kiezen voor een Eco-modus die vooral let op de maximale actieradius of de Boost-modus als je betere prestaties wenst. Je kunt als je wilt ook beide aandrijvingen tegelijk gebruiken, dan heeft het voertuig dus ook meteen vierwielaandrijving. Dat laatste aspect verhoogt de gebruiksmogelijkheden natuurlijk behoorlijk.
Accu’s laden tijdens de rit
Huber, dat al jarenlang tot de zogenaamde Tier-1 leveranciers van de automobielindustrie behoort, heeft de E-Drive nog een extra laadmodus gegeven. Naast de normale terugwinning van energie heeft de E-Drive ook een X-tra-Charge-modus. Deze zorgt ervoor dat de accu’s altijd worden bijgeladen gedurende de rit. Hierdoor is de actieradius van de elektrische aandrijving altijd zo groot mogelijk, wat zijn voordelen heeft als de auto veel in stedelijke gebieden moet rijden. Volgens opgave van Huber bedraagt de actieradius dan tussen de 50 en 100 kilometer. De Huber E-Drive is uitgerust met een On-Board lader (380/400V) met een vermogen van 22 kW. Als het voertuig wordt opgeladen tijdens de rusttijden en tijdens het laden en lossen, zouden de wachttijden minimaal moeten zijn.