De Oostenrijkse overheid komt met een opvallende maatregel om het overstappen op elektrisch rijden te stimuleren. Naast de gebruikelijke maatregelen mogen EV’s vanaf nu ook harder rijden. De snelheidslimieten worden flink opgevoerd ten opzichte van brandstrofauto’s. Daarmee hoopt de regering mensen warm te krijgen voor een overstap naar elektrisch.
Plus 30
De snelheidslimiet op de weg in Oostenrijk komt 30 kilometer hoger te liggen dan nu het geval is. Dit geldt dan alleen voor elektrische auto’s. Voor andere voertuigen blijven de huidige limieten gewoon van kracht. Het is natuurlijk wel zo dat de limieten over het algemeen niet strikt gevolgd worden door de meeste automobilisten, waardoor de maatregel relatief gemakkelijk in te voeren is. Al is het wel zo dat er geen risico op bijvoorbeeld een snelheidsboete meer is.
Specifieke baan
Het is wel belangrijk om te weten dat het om specifieke zones gaat waar de maatregel doorgevoerd gaat worden. Het gaat om de wegen waar normaal gesproken de limiet op honderd kilometer per uur ligt. Voor elektrische auto’s wordt die limiet opgevoerd naar 130 kilometer per uur. Andere auto’s moeten in Oostenrijk gewoon 100 blijven rijden op deze wegen. Op wegen in de bebouwde kom en op de daadwerkelijke snelweg zijn deze zaken niet van toepassing. Daar mogen alle voertuigen even hard.
<h4Busbaan
Naast de opvallende maatregel voert Oostenrijk ook een aantal meer gebruikelijke maatregelen door. Zo is het bijvoorbeeld voortaan voor rijders van EV’s toegestaan om op busbanen en carpoolstroken te rijden met hun auto’s. Dit zijn regels die ook in een aantal andere landen al van kracht zijn. De maatregelen die in de verschillende landen worden doorgevoerd moeten zorgen dat de klimaatdoelen van 2030 beter te halen worden. Flink minder diesel en benzine speelt hierin een belangrijke rol. Daarom willen overheden snel meer elektrische auto’s op de weg. Het is interessant om te volgen of meer landen de snelheid zullen gaan verhogen.