Hoe zit het nu eigenlijk met de bijtelling voor 2019? Wanneer je zakelijk een auto leaset, dan zal je zeker geïnteresseerd zijn in hoe de zaken ervoor staan. Het is dus ook heel belangrijk om er zeker van te zijn dat je met de juiste cijfers werkt. Zo kan je precies zien welke voordelen je op zakelijk gebied uit welke auto kunt halen. Wanneer je bijvoorbeeld aan de beurt bent voor een nieuwe auto, dan kan dit de keuze sterk beïnvloeden. Kijk daarom naar de volgende zaken om uiteindelijk een goede keuze voor een auto te kunnen maken.
De huidige situatie
Het is belangrijk om te weten dat de bijtelling voor 2019 zal gaan veranderen ten opzichte van de huidige situatie. Momenteel is het vooral voor de volledig elektrische auto zo dat er heel veel voordeel uit te halen is. De elektrische auto kent maar 4 procent bijtelling. De plug-in hybride is net als gewone auto’s onderworpen aan 22 procent bijtelling. Dit is in het verleden ook wel anders geweest. Vanaf het jaar 2019 worden de regels weer veranderd en gaan de tarieven er opnieuw anders uitzien. De volgende zaken zullen dan gaan veranderen ten opzichte van nu.
De komende vijf jaar
Wat goed is om te weten is dat het bijtellingspercentage voor vijf jaar vast staat. Dat betekent dus dat de bijtelling voor 2019 ook afhankelijk is van het jaar waarin de auto in gebruik is genomen. Is dit voor 31 december 2018, dan blijven de regels van 2018 nog tot vijf jaar na de datum van ingebruikname gelden. Is het vanaf 1 januari 2019? Dan gelden de nieuwe regels met betrekking tot de bijtelling die wordt gerekend. Dit kan dus een overweging zijn die moet worden meegenomen in de in gebruik name van een andere auto.
Tot 50.000 euro
Vanaf 1 januari 2019 gaat de bijtelling er anders uitzien. Dat neemt niet weg dat elektrische auto’s dan nog altijd in het voordeel zijn. Wie een elektrische auto in gebruik neemt in 2019 weet dat het percentage van 4 procent nog altijd bestaat. Het verschil in de bijtelling voor 2019 zit hem echter in de waarde van de auto. De bijtelling van procent geldt tot 50.000 euro op de cataloguswaarde. Alles wat de auto meer waard is, zal anders worden belast. Het gaat dan namelijk om de bekende 22 procent die gerekend zal gaan worden. Edit 09-07-2019: Onlangs is bekend gemaakt dat er waarschijnlijk in 2020 toch een wijziging gaat plaatsvinden. Het kabinet wil het bijtellingspercentage verhogen naar 8% en de bijtellingscap verlagen naar € 45.000.
Veranderingen na 2021
Vanaf het jaar 2021 is het definitief over met het onderscheid tussen auto’s als het om de bijtelling. Dan gaat iedereen voor elke auto het bedrag van 22 procent betalen. In dat opzicht is de bijtelling voor 2019 dus waarschijnlijk nog wel een goede optie te noemen met de verhogingen in het vooruitzicht.
De auto’s die veilig blijven
Er is een flink aantal auto’s dat veilig blijft voor de 4 procent bijtelling voor 2019. Dit zijn vooral de kleinere modellen. Deze hebben een waarde in de catalogus die lager is dan de 50.000 euro en daardoor dus ook niet meer hoeven te gaan kosten als het om bijtelling gaat. Denk dan aan modellen als de Volkswagen e-Up, Nissan Leaf of BMW i3.
Nadelig voor de transitie
Dat de veranderingen in de bijtelling voor 2019 en daarna een probleem kunnen vormen lijkt duidelijk. Natuurlijk is dit voor 2018 een goede optie om toch nog snel over te stappen op elektrisch rijden. Daarna is het zo dat er minder voordelen aan het rijden in een elektrische auto zitten. Dit betekent dus ook dat de transitie van brandstof naar elektrisch minder aantrekkelijk wordt gemaakt op zakelijk en lease gebied. Dit betekent dat de overstap weleens minder snel zou kunnen gaan gebeuren dan gewenst werd door de overheid in de afgelopen periode.