Elektrisch rijden is in het afgelopen decennium heel belangrijk geworden en het wordt in de toekomst steeds belangrijker. Het is om naar de geschiedenis van de elektrische auto te kijken. Dit geschiedenis is al flink lang te noemen. Het is namelijk zo dat al heel lang met elektrische aandrijving geëxperimenteerd wordt door allerlei fabrikanten. Dat heeft dan ook een aantal opvallende mijlpalen in de geschiedenis opgeleverd. Het is interessant om te zien hoe die ontwikkeling zich door de jaren heen heeft voltrokken. Dit geeft je veel inzicht in de huidige situatie.
Begin twintigste eeuw
Wat opvallend is als naar de geschiedenis van de elektrische auto wordt gekeken, dan is het wel dat deze periode helemaal niet het hoogtepunt betreft. Het lijkt alsof er nu meer EV’s dan ooit zijn, maar dat is niet helemaal waar. In dezelfde periode in de vorige eeuw, zo tussen 1910 en 1925 was de elektrische auto ook enorm populair. Er reden er vele duizenden van rond waardoor het zelfs voor veel mensen de voorkeursauto was. Daar was echter al een hele lange ontwikkeling aan vooraf gegaan. De auto bestond toen ook al ruim negentig jaar als model.
De eerste auto’s
De eerste elektrische auto’s duiken nog een eeuw eerder op. Zo rond 1835 wordt hier al mee geëxperimenteerd. Vooral in een land als Frankrijk loopt men op dat moment voorop met de elektrische auto. Dit is dan ook het begin van de opmars die tot 1925 blijft duren. Veel van de technieken van destijds verschillen niet zo heel veel van de technieken die tegenwoordig worden gebruikt. Het is zelfs zo dat op dat moment verwacht wordt dat de elektrische auto meer toekomst heeft dan de auto op brandstof. Dit wordt in die jaren, zo rond 1900 regelmatig gesteld door experts.
Opkomst van de auto
De geschiedenis van de elektrische auto kent een flinke dip tussen 1925 en 2005. Dit heeft te maken met het feit dat zaken zoals stoom en benzine een flinke vlucht nemen en het gemakkelijker en beter mogelijk is om motoren op deze technieken te laten voortstuwen. Daardoor verdwijnt de elektrische auto meer en meer uit het straatbeeld. Dat neemt niet weg dat er ook gedurende deze periode door allerlei fabrikanten wordt gekeken naar de mogelijkheden van EV’s. Dit gaat dan niet alleen om autofabrikanten, maar zeker ook om bedrijven die zich met elektriciteit bezighouden.
Voorbij de dip
De elektrische auto komt pas in de jaren na 2000 weer echt op. Dat begint met enkele experimenten, maar wanneer de nadruk meer en meer op de milieuvoordelen worden gelegd, duiken meer en meer fabrikanten in de techniek. Ook nu geldt dat er steeds meer partijen zich met de auto’s gaan bezighouden. Eerst zijn dat nog vooral start-ups die willen bekijken of er mogelijkheden zijn om met een nieuw soort auto de markt te betreden. Daardoor kunnen enkele bedrijven, waarvan Tesla met afstand de bekendste is, een marktaandeel in de autobranche veroveren. De elektrische auto wordt weer populairder.
Laatste jaren
Wanneer naar de meest recente geschiedenis wordt gekeken, dan staat de elektrische auto aan de vooravond van de grootste bloeiperiode tot nu toe. Zo zijn bijvoorbeeld een aantal van de grootste autofabrikanten inmiddels zo ver dat ze binnen enkele jaren alleen nog elektrische auto’s op grote schaal willen produceren. Het gaat dan om honderdduizenden auto’s per jaar. Met die kennis in het achterhoofd is te stellen dat de voorspellingen die iets meer dan honderd jaar eerder werden gedaan alsnog uit lijken te komen. Dit is opvallend om te zien en geeft vooral ook een leuk inzicht in hoe ontwikkelingen kunnen verlopen.