Op het vlak van elektrisch rijden zijn er steeds meer mogelijkheden. Het gaat dan bijvoorbeeld om een elektrische auto, plug-in hybride of range extender. Wat de verschillen in werking zijn is echter lang niet altijd bij iedereen bekend. Dit is dus belangrijk om eens beter onder de loep te nemen. Daarmee kan je dan zorgen dat je altijd de juiste keuze maakt als je wilt overstappen naar één van deze zaken. Let in ieder geval op de volgende punten wanneer je een keuze wilt gaan maken voor één van de drie opties.
Een elektrische auto
Het is verstandig om te beginnen met een volledig elektrische auto. Dit is immers de variant waar de meeste mensen het eerst naar willen kijken. De werking van deze auto is in ieder geval volledig afhankelijk van een elektrische aandrijving. Dit is ook de enige vorm van elektrisch rijden waarbij uitsluitend elektriciteit komt kijken. Dat betekent dat voor de energie elektriciteit heel belangrijk is. Die wordt verzorgd door de auto op te laden zodat deze kan werken. Dit kan thuis of op bepaalde oplaadpunten.
Geen uitstoot
Er komt bij de elektrische auto, geen verbranding kijken. Dit is bij plug-in hybride en range extender auto’s wel het geval. De auto draait volledig op de accu die erin is gepast in plaats van de benzinetank. Het voordeel is dat er dus geen uitstoot van CO2 is wanneer er met de auto wordt gereden. Dit is het grootste verschil ten opzichte van alle andere auto’s die er op de markt te vinden zijn. Dit is ook de reden waarom vaak voor deze auto wordt gekozen wanneer naar elektrisch rijden wordt overgestapt door autobezitters in Nederland en omringende landen.
Een plug-in hybride auto
Een plug-in hybride auto kent een belangrijk verschil ten opzichte van de volledig elektrische auto. Het is namelijk zo dat bij de hybride auto’s wel sprake is van een verbrandingsmotor in de auto. De verbrandingsmotor staat naast de elektromotor waardoor beide motoren dus een rol hebben in het aandrijven van de auto’s. Soms kan het zo zijn dat de verbrandingsmotor voorop staat, maar soms kan het ook een variant van beide motoren in combinatie zijn. Het opladen gebeurt met behulp van plug-in techniek, dus bijvoorbeeld gewoon aan een laadpaal of thuis met behulp van een kabel.
Middenweg tussen beide
Het kan gesteld worden dat de elektrische plug-in hybride auto als een middenweg tussen auto’s met een verbrandingsmotor en elektrische auto’s kan worden gezien. Ze hebben bij lange na niet zoveel uitstoot als conventionele auto’s, maar ze zijn ook niet volledig van voldoende elektrische energie om te kunnen rijden. De verbrandingsmotor speelt ook een rol in het laten rijden van de auto. Je kunt dus ook nog gewoon tanken bij een benzinestation om te zorgen dat je met je auto op stap kunt als je even niet bij voldoende stroom kan komen voor het opladen van het voertuig.
De werking van een range extender
Naast de eerdergenoemde soorten auto’s is er ook nog de range extender. Veel mensen verwarren dit met een plug-in hybride auto, omdat er een verbrandingsmotor in zit. Toch ligt de range extender juist dichter bij de elektrische auto als het gaat om de werking. De aandrijving van de auto draait namelijk voornamelijk om elektrische energie. Daarmee wordt gezorgd dat de wielen gaan draaien zodat er gereden kan worden. Dit kan door de auto op te laden, maar de extender die in de auto gebouwd is, speelt hier zelf ook een belangrijke rol in.
Stroom opwekken
De range extender die in de auto zit bestaat uit een verbrandingsmotor en een generator. Met de generator wordt dankzij de verbrandingsmotor stroom opgewekt. Die stroom wordt dan vervolgens weer gebruikt om de auto te kunnen aandrijven. Het is dus niet zo dat de verbrandingsmotor het overneemt wanneer de accu leeg raakt. Het is juist zo dat de verbrandingsmotor helpt energie op te wekken om de accu’s bij te vullen waardoor de auto net iets verder kan reiken dan het geval is bij gewone elektrische auto’s. Er zijn niet heel veel auto’s die gebruikmaken van deze techniek, maar dat maakt het niet minder werkend.