Subaru gaat eind deze maand de nieuwe Crosstrek Hybrid presenteren op de Los Angeles Auto Show. Eerder dit najaar presenteerde het Japanse merk ook al de XV e-Boxer Hybrid. De gewone XV kennen wij in Europa al een tijdje, in Noord-Amerika wordt deze Crosstrek genoemd.
In tegenstelling tot de ‘normale’ hybride waarin de XV in Japan wordt geleverd, is de Crosstrek Hybrid een plug-in hybride. Het is bovendien ook de allereerste plug-in hybride van dit Japanse merk.
Onder de motorkap van de Crosstrek Hybrid vinden we de bekende, onverwoestbare 2,0-liter boxermotor. Deze is in dit geval gekoppeld aan twee elektromotoren. Een elektromotor werkt als startmotor en als generator om de accu’s op te laden. De andere motor zorgt voor de elektrische aandrijving en voor het regenereren van energie tijdens het remmen. De auto is bedoeld voor de Amerikaanse markt dus normaal schakelen is er niet bij. De Crosstrek Hybrid is dan ook uitgevoerd met een Lineartronic-automaat. Net als alle andere Subaru’s wordt ook de Crosstrek Hybrid standaard met vierwielaandrijving geleverd.
Als je de Crosstrek in hybride-modus gebruikt, heeft hij volgens Subaru een actieradius van bijna 800 kilometer. Het brandstofverbruik zou dan ongeveer 1:39 bedragen. Als je alleen de elektromotor gebruikt zou de Crosstrek een actieradius van ongeveer 28 kilometer hebben en heeft hij een topsnelheid van 107 kilometer per uur.
Wat voor de XV e-Boxer Hybrid geldt, is ook van toepassing op de Crosstrek Hybrid: het is nog niet bekend of en wanneer deze hybride auto’s in Europa leverbaar zullen zijn.