BYD, een van de Chinese autofabrikanten die steeds prominenter aanwezig zijn op de Europese markt, heeft in eigen land de nieuwe 2025-generatie van zijn vlaggenschip Han onthuld. De volledig elektrische versie van deze sedan, de Han EV, maakt een behoorlijk stap voorwaarts doordat de duurdere uitvoeringen een 800 volt-systeemspanning krijgen.
Sneller laden, betere prestaties
Die 800 volt belooft niet alleen aanzienlijk snellere laadtijden, maar ook betere prestaties. Bovendien heeft BYD de prijzen van sommige uitvoeringen verlaagd, waarmee BYD de Han EV wil positioneren als een serieuze concurrent in het segment van premium elektrische sedans.
De 800 volt-architectuur van de Han EV maakt in theorie veel kortere laadtijden mogelijk. Hierbij moet je denken aan slechts 10 minuten laden voor een actieradius van 300 kilometer. Men spreekt ook over “opladen tot 80% in een half uur” maar dat moet volgens ons veel sneller kunnen, tenzij men hierbij de instapversie bedoelt die nog gewoon op 400 volt werkt.
Dankzij de Blade-accu met een maximale capaciteit van 85,4 kWh kan de voorwielaangedreven versie volgens de CLTC-cyclus een actieradius van maar liefst 710 kilometer halen. Natuurlijk is die CLTC-testcyclus wel behoorlijk optimistisch. Als we kijken naar de WLTP-cyclus die we in Europa gebruiken, dan mogen we nog steeds een actieradius van ruim boven de 500 kilometer verwachten.
Wat betreft de prestaties is er nog niet zo heel veel bekend. De voorwielaangedreven versie heeft afhankelijk van de uitvoering een elektromotor van 150 kW/204 pk, 168 kW/225 pk of 180 kW/241 pk, waarmee je in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. De vierwielaangedreven versie, die nog niet verkrijgbaar is, doet daar waarschijnlijk zo’n 4 seconden over. Daarbij baseren we ons even op de 380 kW aandrijving van de huidige 4WD-versie.
BYD Han heeft minimalistisch maar stijlvol interieur
Naast de technische verbeteringen heeft BYD ook het design van de Han EV opgefrist. De auto heeft nu een scherpere neus, nieuwe koplampen en een herzien interieur dat luxe en minimalisme combineert. Het 15,6-inch draaibare infotainmentscherm en het 12,3-inch digitale instrumentenpaneel geven het interieur een moderne en technologische uitstraling. Het geavanceerde rijhulpsysteem, dat gebruikmaakt van LiDAR-sensoren en een krachtige Nvidia Orin-X-chip, maakt autonoom rijden op niveau 2+ mogelijk, waardoor de BYD Han in bepaalde situaties deels zelfstandig kan sturen, accelereren en remmen.
Scherpe prijs voor een ‘premium’ sedan
BYD heeft een interessante prijsstrategie gekozen voor de nieuwe Han EV. De instapversie gaat in China nog steeds voor zo’n € 25.000 over de toonbank, terwijl de duurdere varianten voortaan een stuk scherper geprijsd worden. Maar de uitvoeringen en prijzen voor de Europese markt blijven nog even in nevelen gehuld. Verwacht ook geen koopje; de importheffingen en belastingen zullen de prijs ongetwijfeld opdrijven. Bovendien is het ook maar de vraag of de goedkopere versies ook in Europa te koop zullen zijn, dat was met de vorige generatie van de Han niet het geval.
Wordt de BYD Han dé Chinese uitdager in het premiumsegment?
Met de nieuwe Han EV toont BYD aan dat het de ambitie heeft om de gevestigde premiummerken uit te dagen. De combinatie van snelle laadtijden, indrukwekkende prestaties, geavanceerde technologie en een aantrekkelijk design zouden de Han EV een serieuze kandidaat in dit segment kunnen maken. We zeggen bewust ‘kunnen’ want het is nog veel te vroeg om te zeggen of de BYD Han EV een succes zal worden in Europa. Imago, merkbeleving en prestige spelen een grote rol in het premiumsegment, en BYD zal nog hard moeten werken aan het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit bij Europese consumenten. Daarom wordt het spannend om te zien of deze Chinese nieuwkomer erin slaagt om een plekje te veroveren tussen de gevestigde premium merken.