Alpine, de Franse fabrikant die bekend staat om zijn lichtgewicht sportwagens, is bezig met een soort van wederopstanding. Een van de nieuwe modellen die men in de planning heeft staan, is de A390. Met de onthulling van de Alpine A390_β laat het Franse merk ons daarvan al een interessante vooruitblik zien. Dit studiemodel bevat namelijk al heel veel elementen van Alpine’s allereerste elektrische fastback, een auto die de sportieve rijervaring van de A110 combineert met het praktische gebruiksgemak van een ruime vijfdeurs. De Alpine A390 is het tweede model in de “Dream Garage” waarmee Alpine het elektrische tijdperk in moet gaan. In die garage staat trouwens al de A290, die van de elektrische Renault 5 is afgeleid, en over een tijdje komt daar ook nog een elektrische A110 bij.
Alpine A390_β: Vloeiende lijnen en aerodynamische finesse
De A390_β is onmiskenbaar een Alpine, met een dynamisch silhouet en vloeiende lijnen die doen denken aan de iconische A110. De opvallende “Bleu Specular” kleur, een diepblauwe tint met een levendig effect, benadrukt de scherpe vormen van de auto.
Alpine heeft veel aandacht besteed aan de aerodynamica, met elementen zoals een “luchtbrug” aan de voorzijde die de luchtstroom over het dak optimaliseert. De actieve achtervleugel, geïnspireerd door Alpine’s racewagens op Le Mans, kan worden verlengd of ingeklapt om de luchtweerstand te verminderen en de actieradius te vergroten.
De voorzijde van de A390_β wordt gekenmerkt door een minimalistische lichtband en daaronder een set verlichte driehoeken, “Cosmic Dust” genaamd, die doen denken aan een komeet. Deze unieke lichtsignatuur, gecombineerd met de aerodynamische elementen, geeft de A390_β een futuristische uitstraling.
Een cockpit voor sportieve bestuurders
Het interieur van de A390_β is conceptueel en futuristisch, met een duidelijke focus op de bestuurder. De cockpit is ontworpen als een immersieve ruimte, met holografische displays die de belangrijkste rij-informatie weergeven. Het compacte stuurwiel is geïnspireerd op dat van een Formule 1-auto en biedt twee rijmodi: een voor dagelijks gebruik en een voor sportief rijden.
De bestuurdersstoel is eveneens uniek. Deze biedt twee zitposities: een hogere stand voor comfort tijdens lange ritten en een lagere, meer sportieve stand die is gebaseerd op de zitpositie van een Formule 1-coureur. De A390_β is dus niet alleen een sportieve auto, maar ook een comfortabele reisgenoot voor lange afstanden.
Drie elektromotoren en Active Torque Vectoring
De A390_β is gebouwd op een aangepaste versie van het AmpR Medium-platform van Ampere, dat specifiek is ontwikkeld voor elektrische auto’s. De accu’s zijn strategisch geplaatst onder de vloer. Dat zorgt naast een laag zwaartepunt ook voor een optimale gewichtsverdeling.
De aandrijving wordt verzorgd door drie elektromotoren: één op de vooras, twee op de achteras. Samen vormen ze een innovatief AWD-systeem. Dit systeem wordt aangestuurd door Active Torque Vectoring, een technologie die de koppelverdeling tussen de wielen optimaliseert voor maximale grip en dynamiek. Hierdoor belooft de A390_β een wendbare en sportieve rijervaring te bieden, zelfs op bochtige wegen.
De Alpine A390_β is een toonbeeld van Frans vakmanschap
Alpine benadrukt ook het Franse vakmanschap in de A390_β, waarbij men ook veel oog voor duurzaamheid heeft. De vloer is van gerecycled carbon, afkomstig van de Franse start-up Lavoisier Composites. De hoofdsteunen zijn 3D-geprint door Erpro Group, met gebruik van bio-gebaseerd materiaal van Arkema. Zelfs het audiosysteem, ontwikkeld door Devialet, is van Franse makelij.
Al met al is de Alpine A390_β een veelbelovende voorbode van Alpine’s elektrische toekomst. Daarin staan sportiviteit en rijplezier nog altijd centraal. Wie de Alpine A390_β in het echt wil zien, moet de komende week een bezoek aan de Autosalon van Parijs brengen.