Als het aan de Duitse bondskanselier Angela Merkel ligt, neemt Duitsland een leidende rol in de verdere ontwikkeling van elektrisch rijden op zich. Het leggen van de eerste steen voor een accufabriek van Mercedes was een symbolisch begin voor dit proces dat de komende jaren moet gaan voltrekken in het land.
Dieselgate
De afgelopen jaren kwamen Duitse fabrikanten regelmatig slecht in het nieuws. Het meest bekende voorbeeld is waarschijnlijk Dieselgate. Het schandaal rondom sjoemelsoftware in dieselauto’s zette veel kwaad bloed. Merkel herinnerde eraan dat de ontwikkeling van een elektriache auto-industrie veel goeds kan doen. De Duitse overheid zal dan ook veel doen om deze ontwikkeling te steunen. Zo is er bijvoorbeeld een expertisegroep opgericht die zich met batterij-ontwikkeling gaat bezighouden. De plannen zijn echter nog veel groter.
Doelen halen
Dat de bondskanselier zich nu nadrukkelijk uitspreekt over elektrisch rijden heeft een reden. Eerder gaf zij aan dat het land rond 2020 een miljoen elektrische auto’s op de weg moet hebben. In het huidige tempo gaat men dit bij lange na niet halen. Dit is volgens Merkel een gemiste kans voor de Duitse auto-industie die zo snel mogelijk recht gezet moet worden. De batterijfabriek van Mercedes werd door haar als voorbeeld aangehaald. Hoe sneller de Duitse fabrieken klaar zijn voor de vraag uit de markt, hoe beter.
Aziatische ontwikkelingen
De oproep van de bondskanselier komt op een moment dat vooral in Azië veel beweging is in de elektrische auto-industrie. Met name in China en India willen fabrikanten snel een grote plek in deze branche veroveren. Zowel op het gebied van volledige auto’s als op het gebied van onderdelen, zoals accu’s, zijn veel Aziatische bedrijven flink aan het investeren. De Duitse kanselier beloofde daarom 35 miljoen euro extra uit te trekken voor onderzoek naar verbetering van de batterijen voor elektrische auto’s. De batterijen moeten een actieradius van 1.000 kilometer gaan mogelijk maken.