DS Automobiles, het Franse topmerk van Stellantis, staat dan wel bekend om zijn eigenzinnige design en voorliefde voor luxe, maar heeft nog nooit het zo felbegeerde imago van de vroegere modellen van Citroën kunnen overnemen. Maar misschien gaat dat wel lukken met de DS N°8. Met dat nieuwe vlaggenschip, afgeleid van het eerdere DS 8 Crossback concept, zetten ze niet alleen vol in op elektrische mobiliteit.
De DS N°8 introduceert een nieuwe benaming van de DS-modellen
Ze introduceren met deze DS N°8 ook de nieuwe manier waarop ze de modellen gaan noemen. Niet langer alleen de letters DS en een getal, maar nu ook de toevoeging ‘N°’, uit te spreken als ‘Numero’. Voluit gaat deze nieuweling dus de ‘DS Numero Huit’ heten, en dat klinkt toch anders dan het eenvoudige DS 8. Op de auto zelf wordt symbool weergegeven als een diamanten punt, en dat moet de verfijning en het vakmanschap symboliseren waar DS Automobiles voor staat.
Maar de DS N°8 brengt ook een nieuw begin
Maar er zijn meer interessante aspecten aan de nieuwe DS N°8. Deze elegante SUV-coupé wordt namelijk een van de eerste modellen op het SLTA-Large platform. En dat geeft hem heel wat interessante mogelijkheden. Zo zal hij waarschijnlijk een 800 volt-architectuur krijgen, wat ongekend hoge laadsnelheden aan de DC-snellader belooft. En daarbij ook nog een verbluffende actieradius van maar liefst 750 kilometer. Daardoor zal deze auto, waarin het natuurlijk ook niet aan rijcomfort zal ontbreken, uitstekend geschikt zijn om langere afstanden mee te rijden. Dat klinkt toch behoorlijk veelbelovend.
Aerodynamica en elegantie perfect in balans
Het nummer ‘8’ is nieuw binnen het gamma van DS Automobiles. De vorm, die doet denken aan het oneindigheidsteken, symboliseert balans en sereniteit. En balans, dat is precies wat de DS N°8 wil uitstralen. Dit vlaggenschip combineert de dynamiek van een SUV met de elegantie van een coupé, en dat alles met een 100% elektrische aandrijflijn.
Om die actieradius van 750 kilometer te halen, heeft DS Automobiles alles uit de kast gehaald. Het aerodynamisch ontwerp is geoptimaliseerd (met een Cw-waarde van slechts 0,24) en innovatieve technologieën zoals actieve luchtinlaten zorgen voor optimale koeling en efficiëntie.
En ook een interieur om van te dromen
DS Automobiles geeft ons alvast een voorproefje van het interieur van de DS N°8. En ook dat is bijzonder veelbelovend. Waar DS zich voorheen trachtte te onderscheiden met een overdaad een designdetails, is het getoonde dashboard weer een echt toonbeeld van Franse design, met zuivere lijnen, die zo te zien geïnspireerd zijn op de jachtbouw. Uiteraard gaan geavanceerde technologie en traditioneel vakmanschap hier hand in hand. De deurpanelen vormen een integraal deel met het dashboard, ze omarmen de inzittenden en integreren het geluidssysteem en de sfeerverlichting op een innovatieve manier.
Is de DS N°8 klaar om de elektrische toekomst te veroveren?
Dat het Franse automerk met de DS N°8 een statement wil maken, is overduidelijk. DS Automobiles, waarvan de topmodellen op dit moment alleen een hybride aandrijving hebben, wil laten zien dat ook volledig elektrische mobiliteit perfect samengaat met de luxe, comfort en technologie die je in een topmodel mag verwachten. Met zijn gedurfde design, geavanceerde technologie en indrukwekkende actieradius zou de DS N°8 wel eens een geduchte concurrent in het elektrische luxe segment kunnen worden.
Iets wat het succes wel in de weg zou kunnen staan is de niet echt smetteloze reputatie van betrouwbaarheid die DS Automobiles heeft.
Als het Franse merk die twijfel weet te overwinnen, mogelijk door alles overtuigende rijeigenschappen, dan zou de DS N°8 wel eens een mooie toekomst tegemoet kunnen zien. De officiële onthulling volgt waarschijnlijk in de loop van volgend jaar, en wij kunnen niet wachten om deze Franse schoonheid in volle glorie te aanschouwen, én te proberen.