VinFast, de Vietnamese autofabrikant die de wereldwijde EV-markt wil veroveren, lanceert de VF 6 in Europa. Deze Vinfast VF6 is een compacte SUV, die een aantrekkelijke combinatie van design, technologie en prijs belooft. Maar deze nieuwkomer komt in een segment dat de laatste tijd heel sterk bezet is. Kan de Vinfast VF6 de gevestigde orde in het B-segment daadwerkelijk het vuur aan de schenen leggen?
Behoorlijk wat concurrentie voor de VF6
De Europese automarkt is een uitdagend speelveld, zeker voor nieuwe merken. De ‘Westerse’ merken zetten alles in het werk om hun marktaandeel te behouden terwijl diverse nieuwe merken aan hun poten zagen. Die nieuwkomers zijn veelal Chinese merken, maar daar komt er nu dus eentje uit Vietnam bij. Want VinFast, dat met de VF8 al een wat grotere SUV in de showroom heeft staan, waagt nu ook de sprong met de VF 6. En met deze compactere, betaalbaardere elektrische SUV mikt de Vietnamese autofabrikant op een behoorlijk breed publiek. Maar dat publiek heeft momenteel heel veel keus in dit segment en is daarom behoorlijk verwend. Daarom is het maar de vraag of de VF6 genoeg te bieden heeft. Toch hoopt Vinfast dat de VF6 met een scherpe prijs, een aantrekkelijk design en een fatsoenlijke actieradius een plekje kan veroveren.
Eerste indrukken van de VinFast VF6 zijn redelijk veelbelovend
Qua ontwerp maakt de VF 6 best wel een goede indruk. Het design is modern en elegant, met vloeiende lijnen en een herkenbare V-vormige grille. Het interieur is verrassend ruim, met voldoende plaats voor passagiers en bagage. Vinfast heeft dan ook een gerenommeerd Italiaans ontwerpbureau in de arm genomen. De afwerking geeft ook een nette indruk, met hoogwaardige materialen en een modern dashboard.
Het grote 12,9-inch infotainmentscherm springt uiteraard direct in het oog en dat doet vermoeden dat de VF6 ook op technologisch vlak het nodige te bieden heeft. Natuurlijk ontbreken een fatsoenlijke navigatie niet, evenals Apple Carplay en Android Auto. Maar hij heeft ook een uitgebreid ADAS-pakket met Level 2 autonoom rijden, draadloze smartphone-integratie en een 360-graden camera zijn slechts enkele van de features die de VF 6 standaard aan boord heeft. En dat alles dus voor een redelijk concurrerende prijs.
De Vinfast VF 6 onder de loep
Natuurlijk is het niet alleen maar hosanna. De Vinfast VF 6 moet zich bewijzen in een competitief segment, met geduchte concurrenten als de Peugeot e-2008, de Hyundai Kona Electric en de Renault Megane E-Tech Electric. Bovendien komen daar ook de Kia EV3, Ford Puma Gen-E en Skoda Elroq bij, en zijn er ook uit China nog geduchte concurrenten zoals de MG 4 Electric, BYD Dolphin (en binnenkort de Atto 2) en de Lynk & Co 02.
Hoe staat de VF 6 zijn mannetje in deze titanenstrijd? Laten we eerst kijken naar de specificaties. De VF 6 wordt aangedreven door een 150 kW elektromotor, goed voor een actieradius tot 410 km (WLTP). Dat zijn prima cijfers, maar niet grensverleggend. Veel concurrenten hebben een grotere actieradius, al hangt dat natuurlijk ook af van de gekozen uitvoering.
Ook op het gebied van laadsnelheid blijft de VF 6 iets achter. Snelladen kan met een snelheid tot 150 kW, waarmee je de accu in 25 minuten van 10% tot 70% kunt opladen. Dat is redelijk snel, maar niet zo snel als sommige concurrenten. Bovendien wordt de laadtijd meestal tot 80% aangegeven, wat doet vermoeden dat die laatste 10% wel eens relatief lang kunnen gaan duren.
Waar de VF 6 wel punten scoort, is zijn prijs. Met een vanafprijs van € 35.550,- is hij redelijk scherp geprijsd ten opzichte van zijn concurrenten. Ook de uitgebreide standaarduitrusting is een pluspunt. Maar de prijsstelling is waarschijnlijk niet zo scherp dat hij daarmee genoeg punten scoort om een substantieel marktaandeel van de voornaamste concurrenten weg te snoepen.
VinFast’s direct-to-customer strategie
Wat dat betreft zien we het redelijk somber in voor de Vinfast VF6. Dat heeft niet alleen met de bovenstaande zaken te maken, maar ook met het vertrouwen dat je als nieuwkomer op de markt mist. VinFast kiest voor een direct-to-customer verkoopmodel, wat betekent dat je de auto rechtstreeks bij de fabrikant bestelt. Op zich heeft dit de nodige voordelen voor de klant, zoals transparante prijzen en een persoonlijke benadering.
Klantenvertrouwen winnen
VinFast opent daarnaast fysieke showrooms, waar je de auto’s kunt bekijken en proefritten kunt maken. Ook geeft VinFast een prima garantie van 7 jaar of 160.000 km op de VF 6. Mocht er onverhoopt toch iets misgaan, dan moet je wel kunnen rekenen op mobiele service of bij een van de servicepunten terecht kunnen. Nu biedt VinFast mobiele service aan huis aan, en ook over-the-air software updates, maar een koper wil ook graag een fysiek servicenetwerk zien. Want dat schept nog steeds het meeste vertrouwen. Het feit dat er nu alleen nog maar fysieke showrooms in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn, en dat alleen de laatste twee ook een servicecentrum zijn, helpt dan niet echt mee.
Is VinFast een merk om in de gaten te houden?
Wat al lange tijd duidelijk is, dat VinFast grote ambities heeft. Het merk, eigendom van de rijkste man van Vietnam, wil wereldwijd een belangrijke speler worden op de markt van elektrische auto’s. Met een groeiend modellenaanbod, scherpe prijzen en een focus op klanttevredenheid werkt VinFast hard om die ambities waar te maken.
De VF 6 is een belangrijke stap in die richting. Maar of het merk daadwerkelijk een plek kan veroveren in de Europese markt, zal de toekomst uitwijzen. Misschien is VinFast juist daarom wel een merk om in de gaten te houden.