Zeekr, het premium elektrische merk van de Chinese Geely Holding Group, breidt zijn Europese aanbod uit met de 7X. Deze elektrische SUV mikt op een plek in het populaire mid-size segment, waar hij het opneemt tegen gevestigde namen als de Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 en Volkswagen ID.4. Maar de Zeekr 7X heeft een paar troeven in handen die hem wel eens een flinke voorsprong kunnen geven.
Zeekr 7X heeft ruimte voor het hele gezin
De Zeekr 7X is ontworpen in Zweden, en het is duidelijk dat men veel aandacht voor het praktisch gebruiksgemak had. Ondanks zijn compacte afmetingen (4,78 meter lang) biedt hij verrassend veel ruimte in het interieur. De lange wielbasis (2,90 meter) zorgt voor een riante beenruimte voor de achterpassagiers en een vlakke laadvloer. Of je nu met het gezin op vakantie gaat, de wekelijkse boodschappen doet of sportuitrustingen moet vervoeren, de 7X kan het allemaal aan. De flexibele achterbank kan verschoven worden om de ruimte optimaal te benutten en talloze opbergvakken zorgen ervoor dat je al je spullen netjes kunt opbergen.
Volop hightech snufjes
Zeekr heeft de 7X uitgerust met geavanceerde technologie die de rijervaring verbetert. Het 15,4 inch touchscreen in het midden van het dashboard is het commandocentrum van de auto. Hiermee bedien je intuïtief de navigatie, audio, klimaatregeling en andere functies. De krachtige Snapdragon chip zorgt ervoor dat het systeem snel en responsief werkt.
Voor wie liever zijn handen aan het stuur houdt, is er spraakbesturing via ZeekrGPT. Dit AI-systeem begrijpt natuurlijke spraak en kan diverse functies van de auto bedienen. Zeg bijvoorbeeld “Hé Zeekr, navigeer naar Amsterdam” of “Zet de airconditioning op 20 graden” en de 7X voert het voor je uit. Makkelijker kan haast niet.
Een ander hightech snufje in deze Zeekr is het optionele augmented reality head-up display. Dit projecteert essentiële informatie zoals snelheid, navigatie-instructies en waarschuwingen direct op de voorruit, zodat je je ogen op de weg kunt houden.
Laadsnelheid als grote troef
Een van de grootste voordelen van de Zeekr 7X is zijn ongeëvenaarde laadsnelheid. Dankzij de geavanceerde 800V-architectuur kan deze SUV ultrasnel laden bij DC-snelladers. Bij een 360 kW-lader laad je de accu van 10 tot 80 procent in slechts 13 minuten. Daarmee steekt de 7X concurrenten als de Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 en Volkswagen ID.4 naar de kroon. Zelfs premium SUV’s zoals de Audi Q6 e-tron, Porsche Macan en BMW iX halen deze laadsnelheid niet. Met de Zeekr 7X behoren lange laadpauzes dus écht tot het verleden.
Prestaties en comfort
De Zeekr 7X is niet alleen rap aan de snellader, maar ook op de weg. De Premium en Long Range modellen hebben een elektromotor op de achteras met een vermogen van 310 kW (421 pk). De dual-motor versie levert maar liefst 470 kW (639 pk) en sprint in 3,8 seconden naar de 100 km/u.
Voor extra comfort is de Zeekr 7X optioneel leverbaar met actieve luchtvering. Deze past zich automatisch aan aan de rijomstandigheden en zorgt voor een soepele en comfortabele rit, zelfs op slechte wegen.
Kan de Zeekr X Europa veroveren?
De Zeekr 7X is een meer dan interessante nieuwkomer in het elektrische SUV-segment. Met zijn aantrekkelijk uiterlijk, ruime interieur, geavanceerde technologie, puike prestaties en ultrasnelle laadsnelheid heeft hij veel te bieden. De scherpe prijs (vanaf € 52.990) maakt hem extra aantrekkelijk, al is hij wel wat duurder dan de meest verkochte elektrische SUV’s en cross-vers. Of de Europese consument klaar is voor een Chinese SUV in dit segment, daar valt nog niet zo veel over te zeggen, dat zal de tijd moeten leren. Maar op zich heeft de Zeekr 7X zeker de potentie om een succes te worden.