Mazda trekt vandaag aardig wat belangstelling op de Autosalon van Brussel. Dit vanwege de onthulling van de 6e, een volledig elektrische sedan die speciaal voor de Europese markt is ontwikkeld. Dit is geen elektrische variant van de bekende Mazda 6. De 6e is echt een compleet nieuw ontwerp, met een fraaie look, een flinke dosis technologie en natuurlijk de kenmerkende Mazda-rijdynamiek.
Elegant, stijlvol design met een sportief tintje
De Mazda 6e is een stijlvolle verschijning, met een vloeiende vormgeving en een coupé-achtige daklijn. Mazda noemt dit “Authentic Modern” design. De aerodynamica speelt een belangrijke rol, wat bijdraagt aan de efficiency en actieradius. Maar Mazda zou Mazda niet zijn als ze het rijplezier zouden vergeten. De 6e belooft dan ook een dynamische rijervaring, met de kenmerkende Jinba Ittai-connectie tussen bestuurder en auto.
Actieradius Mzda 6e tot 552 km, andere prestaties nog onbekend
De 6e komt in twee varianten: met een 80 kWh of een 68.8 kWh accu. De actieradius is respectievelijk 552 km en 479 km (WLTP). Daarmee zit je dus wel even goed, zelfs voor langere ritten. Snelladen kan met maximaal 200 kW, dus een korte koffiepauze is genoeg om weer verder te kunnen. De elektromotor levert een vermogen van 285 pk, wat zorgt voor een vlotte acceleratie.
Interieur met focus op comfort en technologie
Binnenin de Mazda 6e is het een oase van rust en comfort. Het interieur is minimalistisch, met een focus op hoogwaardige materialen en een intuïtieve bediening. Het infotainmentsysteem is voorzien van een groot touchscreen en ondersteunt spraakbediening. Uiteraard is de 6e ook voorzien van de nieuwste rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, lane assist en een 360-graden camera.
Oosterse invloeden: de samenwerking met Changan
Wat ook bijzonder is, is de samenwerking met Changan Automobile, Mazda’s Chinese partner. De 6e is namelijk de Europese versie van de Mazda EZ-6, die vorig jaar in Beijing werd gepresenteerd. Door de krachten te bundelen, combineert Mazda zijn design- en rijdynamiek-expertise met de elektrische technologie van Changan. Een slimme zet, want zo kan Mazda sneller en efficiënter inspelen op de groeiende vraag naar elektrische auto’s.
De Mazda 6e wordt in Nederland mogelijk een geduchte concurrent
De Mazda 6e heeft alles in huis om een succes te worden in Nederland. We houden van sedans, zeker als ze er zo stijlvol uitzien als deze. De actieradius is ruim voldoende voor de meeste dagelijkse ritten, en met de snellaadmogelijkheden hoef je ook voor langere afstanden niet te vrezen. Natuurlijk is de concurrentie in dit segment niet mals. Tesla heeft met de Model 3 een sterke troef in handen, en ook de BMW i4 en de Hyundai Ioniq 6 zijn geduchte tegenstanders. Maar de Mazda 6e heeft een eigen karakter, met een focus op rijplezier en een design dat zich onderscheidt van de massa.
De prijs van de Mazda 6e is nog niet bekendgemaakt, maar we verwachten dat hij concurrerend geprijsd zal zijn. De auto komt naar verwachting in de zomer van 2025 op de Nederlandse markt.
Duurzaamheid: altijd een stap in de goede richting
Elektrische auto’s worden steeds belangrijker in de transitie naar een duurzame mobiliteit. De Mazda 6e draagt daar zeker aan bij, met zijn nul-emissie tijdens het rijden. Maar duurzaamheid gaat verder dan alleen de uitstoot. Mazda zet zich daarom ook in voor een verantwoorde productie en het gebruik van duurzame materialen.
Veelbelovende elektrische sedan
We kunnen concluderen dat de Mazda 6e een veelbelovende elektrische sedan is, die laat zien dat duurzaamheid en rijplezier prima samengaan. Met zijn aantrekkelijke design, geavanceerde technologie en focus op rijdynamiek is de Mazda 6e straks een van de meest interessante elektrische sedans op de Europese markt.