Renault haalt een oude favoriet uit de mottenballen en steekt deze in een hypermodern jasje: de Twingo. Op het Autosalon van Brussel geeft de Franse autobouwer de bezoekers een eerste blik op het interieur van de Twingo E-Tech Electric Prototype. Dit prototype biedt een veelbelovend voorproefje van het productievoertuig dat in 2026 de showrooms zal veroveren. Met de nieuwe, Twingo zet Renault niet zomaar een elektrische stadsauto op de markt, maar een speelse, praktische en verrassend betaalbare en veelzijdige auto die de karakteristieke elementen van weleer verenigt met moderne technologie en een flinke dosis duurzaamheid. Alsof de Renault Twingo een tijdreis maakt, net zoals de nu al succesvolle Renault R5 E-Tech Electric de eveneens aangekondigde elektrische Renault 4.
Retro looks met moderne inzichten en slimme technologie
Het interieur van deze elektrische Twingo is een heerlijke mix van nostalgie en innovatie. Neem het dashboard: strak vormgegeven, met een 7-inch digitaal instrumentenpaneel en een 10,1-inch touchscreen voor navigatie en multimedia. Maar Renault heeft ook een vleugje jaren ’90 ingebouwd. Die rode knop bijvoorbeeld, als subtiele knipoog naar de knop van de alarmknipperlichten in de originele Twingo. Kleine details, en een grote glimlach.
Creatieve details
De ontwerpers van Renault hebben duidelijk inspiratie gehad tijdens het ontwerpen. Zo bedachten ze bijvoorbeeld een magnetische zone achter op de hoofdsteunen. Daarmee kunnen achterpassagiers hun telefoon handig vastplakken. Ook hebben de stoelen een elastische band in plaats van een traditioneel kaartenvak. En de draaiknop voor de rugleuning is ook allesbehalve standaard, want deze is afgeleid van skateboardwielen. Overal in het interieur vind je kleine grapjes van de ontwerpers, alsof ze stiekem een glimlach op je gezicht willen toveren.
Renault Twingo E-Tech Electric: Klein van buiten, groot van binnen
De Twingo E-Tech Electric Prototype lijkt misschien compact, maar laat je niet misleiden. Dankzij een verschuifbare achterbank en een slimme indeling is deze auto flexibel genoeg voor bijna elke situatie. Wil je meer beenruimte voor de passagiers? Dat kan. Liever extra plek voor die grote boodschappentassen? Ook geen probleem. En dat royale glazen dak zorgt ervoor dat het interieur licht en ruim aanvoelt – alsof je in een mini-loft rijdt.
Handige opbergruimte en duurzame materialen
Wie zegt dat compact geen ruimte kan bieden, die kent de Renault Twingo nog niet. En ook de nieuwe Twingo is een meester in slim gebruik van elke centimeter. Overal waar je kijkt, zijn handige opbergplekken te vinden. Denk aan vakken onder het dashboard, een handige sleuf tussen de voorstoelen en zelfs een verborgen compartiment onder de zwevende cilinder op het dashboard. Perfect voor je zonnebril, telefoon of een e-reader.
Stap voor stap richting een duurzame toekomst
Sinds de onthulling op de Autosalon van Parijs is er flink geschaafd aan het ontwerp. De voorkant kreeg een luchtinlaat, de achterste wielkasten zijn slanker gemaakt, en de bumpers kregen een nieuw honingraatpatroon – geprint met een 3D-printer. Zelfs de achterlichten hebben een update gehad.
Het is duidelijk dat Renault geen moment stilzit en het ontwerp tot in de puntjes wil perfectioneren. Niet alleen om de auto moderner, maar ook duurzamer te maken. Zie bijvoorbeeld de vloer, die van kurk is gemaakt. Dat materiaal is niet alleen natuurlijk en duurzaam, maar het geeft de auto ook een warme, gezellige uitstraling. Renault bewijst hiermee wederom dat praktisch en milieuvriendelijk hand in hand kunnen gaan.
De Renault Twingo E-Tech Electric wordt ook betaalbaar
Renault heeft nog niet alle technische details van de Twingo E-Tech electric prijsgegeven. We weten bijvoorbeeld nog niets over de accucapaciteit, het vermogen van de elektromotor of de verwachte actieradius.
Wel is duidelijk dat de Twingo E-Tech Electric gebruikmaakt van een ingekorte variant van het bekende CMF-BEV platform, dat speciaal is ontwikkeld voor elektrische auto’s in het A-segment. Dit platform deelt de Twingo met de Renault 5 E-Tech Electric en zal waarschijnlijk de mogelijkhid hebben voor verschillende accupakketten, waardoor Renault verschillende versies van de Twingo E-Tech Electric op de markt kan brengen met variërende actieradiussen.
Wat we wel al weten, is dat Renault de Twingo E-Tech Electric in Europa wil produceren en mikt op een instapprijs van minder dan € 20.000,-. Dat is een scherpe prijs voor een elektrische auto met deze mogelijkheden. En daarmee wordt de Twingo E-Tech Electric straks ongetwijfeld een van de meest interessante auto’s op de markt, die ongetwijfeld een breed publiek zal aanspreken.