Als je goed kijkt naar elektrische auto’s, valt je waarschijnlijk op dat ze vaak een dichte grille (of zelfs helemaal geen grille) hebben. Dat is anders dan bij brandstofauto’s, waar de grille in de meeste gevallen een belangrijk onderdeel vormt van het ontwerp. Maar waarom hebben elektrische auto’s eigenlijk een dichte grille? We leggen het uit!
Koeling niet nodig
De motor van een benzine- of dieselauto heeft koeling nodig. Daarom zit er aan de voorkant van de auto een grote grille, zodat lucht via de grille naar binnen en buiten kan stromen. Die luchtstroom helpt om de motor op de juiste temperatuur te houden.
Elektrische auto’s hebben geen verbrandingsmotor die gekoeld hoef te worden. Ze hebben een elektromotor op batterijen, die veel minder warmte produceert. De koeling die toch nodig is, gebeurt via kleine luchtinlaten of een gesloten koelsysteem. Een grote grille is daarom overbodig.
Geen grille = betere aerodynamica
Een open grille zorgt voor extra luchtweerstand. Hoe minder luchtweerstand, hoe zuiniger een auto rijdt. Elektrische auto’s zijn ontworpen om zo efficiënt mogelijk te rijden, zodat ze op één acculading zo ver mogelijk kunnen rijden. Een dichte grille helpt daarbij, omdat de lucht soepeler over de auto stroomt en er minder energie nodig is om vooruit te komen.
Modern en herkenbaar design
Autofabrikanten willen dat elektrische modellen zich onderscheiden van brandstofauto’s. Een dichte grille is een opvallend designelement dat direct laat zien dat het om een elektrische auto gaat. Sommige fabrikanten gebruiken de grille om een strak en futuristisch uiterlijk te creëren of ze plaatsen hier sensoren en camera’s voor rijhulpsystemen.
Een voorbeeld in de praktijk
De Mercedes EQC heeft geen traditionele grille, maar gebruikt een gesloten voorkant met een beperkt aantal luchtinlaten. Toch beschikt deze auto nog steeds over een radiateur. De radiateur van Mercedes EQC koelt onder andere de batterij en het elektrische aandrijfsysteem. De warmte wordt efficiënt afgevoerd via een slim ontworpen koelsysteem, waarbij de luchtstroom wordt geleid door strategisch geplaatste openingen in de bumper. Dit zorgt ervoor dat de EQC optimaal presteert zonder de noodzaak van een grote open grille, waardoor de aerodynamica en energie-efficiëntie worden verbeterd.