Toen Flexis, een samenwerkingsverband waar onder anderen Renault deel van uitmaakt, drie nieuwe, volledig elektrische modellen aankondigde, was het al te verwachten dat Renault zelf ook zou volgen. En inderdaad, nu kondigt het Franse concern ook ze aan. De elektrische Renault bedrijfswagens gaan Estafette, Goelette en Trafic heten. Deze namen zijn niet zomaar gekozen; de Estafette en de Goelette zijn een eerbetoon aan het roemrijke verleden van Renault, waarin deze modellen furore maakten. En de Renault Trafic heeft natuurlijk geen nadere introductie nodig. Nu keren ze terug, op een ultramodern, elektrisch skateboard platform, klaar om de bedrijfswagenmarkt te heroveren.
Samenwerking met Flexis
Het is geen geheim dat Renault grote ambities heeft op de bedrijfswagenmarkt. Met deze nieuwe modellen laat het Franse merk zien dat het flinke stappen in de richting van een volledig elektrische toekomst gaat zetten.
De ontwikkeling van de Estafette, Goelette en Trafic is het resultaat van een samenwerking met Flexis, een bedrijf dat is opgericht door Renault Group, Volvo Group en CMA CGM Group. Deze samenwerking heeft geleid tot een reeks innovatieve bedrijfswagens die zijn afgestemd op de behoeften van professionals. Flexis heeft zijn expertise ingebracht op het gebied van elektrische aandrijflijnen, accutechnologie en software-ontwikkeling. Dit heeft geresulteerd in voertuigen die niet alleen efficiënt en duurzaam zijn, maar ook voldoen aan de hoogste eisen op het gebied van prestaties en betrouwbaarheid.Ook Flexis gaat een reeks overeenkomstige elektrische bedrijfswagens op de markt brengen. Het bedrijf presenteerde die vorige maand.
Software-gestuurd skateboard platform voor elektrische Renault bedrijfswagens
De nieuwe modellen zijn gebouwd op het geavanceerde SDV-platform (Software Defined Vehicle) van Ampere (het elektrische merk van Renault). Dit skateboard platform is speciaal ontwikkeld voor elektrische voertuigen en biedt een hoge mate van flexibiliteit en schaalbaarheid.
Bovendien maakt het platform het mogelijk om de voertuigen eenvoudig te updaten en te integreren met andere systemen, zoals fleet-managementsystemen. Dankzij dit innovatieve SDV-platform kunnen de voertuigen voortdurend worden verbeterd door middel van software-updates. Gebruikers hebben zo altijd toegang tot de nieuwste functies en mogelijkheden.
Daarnaast biedt het platform mogelijkheden voor integratie met andere systemen, wat vooral voor bedrijven met een wagenpark van groot belang is.
Renault Estafette, Goelette en Trafic
De Estafette, Goelette en Trafic vormen een dynamisch trio, elk met een eigen karakter en gericht op specifieke behoeften. Gezien het formaat is er geen overlap met de Kangoo, die dus gewoon zal blijven. De Renault Master lijkt wel zijn langste tijd te hebben gehad.
- De Trafic, een bekende naam in de bedrijfswagenmarkt, combineert ruimte met wendbaarheid. Deze veelzijdige bestelwagen is geschikt voor een breed scala aan toepassingen, van koeriersdiensten tot bouwprojecten.
- De Goelette, de middelgrote telg van de familie, is een wendbare en slimme oplossing voor stedelijke omgevingen. Zijn formaat maakt hem ideaal voor leveringen in de stad en andere taken waar een niet al te grote bestelwagen optimaal kan worden ingezet.
- De Estafette, het vlaggenschip van de nieuwe generatie, is een ruim en veelzijdig werkpaard. Met zijn royale laadruimte en krachtige elektrische aandrijving is hij perfect geschikt voor zwaar transport en logistieke uitdagingen.
Productie in Frankrijk
De productie van de Estafette, Goelette en Trafic zal plaatsvinden in de fabriek van Renault in Sandouville. Deze fabriek in het noordwesten van Frankrijk heeft een lange geschiedenis in de productie van Renault’s bedrijfswagens en zal straks dus gaan bijdragen aan de elektrische toekomst hiervan.
Introductie elektrische Renault bedrijfswagens: 2026
De marktintroductie van de nieuwe modellen is gepland vanaf 2026. Renault heeft hoge verwachtingen van de Estafette, Goelette en Trafic en gelooft dat ze een belangrijke rol zullen spelen in de transitie naar elektrische bedrijfswagens. Met deze modellen laat Renault in ieder geval zien dat het bedrijfswagenprogramma klaar is voor de elektrische toekomst.