Het leek een strategische meesterzet: Nissan en Honda die de krachten bundelen om sterker te staan in de steeds competitievere markt voor elektrische auto’s. Chinese fabrikanten zoals BYD en XPeng winnen razendsnel terrein op de voor Nissan heel belangrijke Chinese markt, terwijl ook het Amerikaanse Tesla natuurlijk een grote bedreiging is, en dat zelfs wereldwijd. Voor de Japanse autofabrikanten, met name Nissan, betekent dit een race tegen de klok om overeind te blijven.
Waarom was een fusie een logische stap?
Toch is de geplande fusie van de baan. Wat aanvankelijk een gelijkwaardige samenwerking had moeten worden, veranderde in een machtsstrijd. Honda wilde Nissan onderbrengen als dochteronderneming, en dat ging voor Nissan te ver. De gesprekken liepen spaak, en nu moet de in problemen verkerende Japanseautofabrikant zelf een manier vinden om overeind te blijven in een industrie die steeds harder wordt.
Een samenwerking tussen Nissan en Honda had aanzienlijke voordelen kunnen opleveren:
- Schaalvoordelen – Door samen in te kopen en productielijnen te delen, hadden de kosten per auto omlaag gekund.
- Technologische synergie – Nissan heeft ervaring met EV’s zoals de Leaf, terwijl Honda sterke hybride technologieën in huis heeft.
- Concurrentiepositie versterken – Samen zouden ze een sterkere tegenhanger vormen voor Toyota en internationale giganten.
Toch kwam het niet zover. Nissan wilde geen controle afstaan, en de bedrijven besloten de fusieplannen te schrappen.
Hoe erg is dit voor Nissan?
Voor Honda heeft het niet doorgaan van de fusie weinig gevolgen. Het bedrijf heeft een stabiele financiële basis en ontwikkelt zelfstandig nieuwe elektrische modellen. Voor Nissan is de situatie minder florissant:
- Dalende verkoopcijfers in zowel de VS als China.
- Grote bezuinigingen, waaronder een kostenreductie van 2,6 miljard dollar.
- Sluiting van fabrieken en ontslagen van duizenden werknemers.
De fusie had Nissan kunnen helpen met extra kapitaal en technologie, maar zonder Honda moet het bedrijf zelf oplossingen bedenken.
Welke opties blijven over?
Nu de fusie niet doorgaat, moet Nissan snel schakelen om een nieuwe koers te bepalen. Het bedrijf heeft verschillende mogelijkheden om zich staande te houden.
- Een samenwerking met Foxconn?
Foxconn, de Taiwanese elektronicagigant bekend van Apple-producten, zoekt steeds meer zijn weg naar de EV-sector. Een partnerschap met Nissan zou kunnen helpen bij efficiëntere accuproductie en assemblage. - Sneller inzetten op elektrificatie
Hoewel Nissan met de Leaf ooit vooropliep, zijn concurrenten zoals Tesla en BYD inmiddels veel verder. Nissan moet nu versnellen om zijn positie in de EV-markt te behouden. - Versterking van de alliantie met Renault en Mitsubishi
Nissan is al onderdeel van een alliantie met Renault en Mitsubishi. Mogelijk kan een nauwere samenwerking hier extra investeringen en innovaties opleveren.
Toekomst onzeker, maar Nissan is zeker niet kansloos
Zonder sterke partner staat Nissan er kwetsbaar voor, maar dat betekent niet dat het bedrijf verloren is. Als het snel innoveert, zijn kosten beheerst en slimme partners vindt, kan de Japanse autofabrikant alsnog een rol blijven spelen in de automobielbranche.