Terwijl in Nederland gedebatteerd wordt over waar en wanneer de Nederlands Grand Prix in de Formule 1 terugkeert, is in andere landen een hele andere racediscussie aan de orde. Het is de discussie welke locaties de eerstvolgende moeten zijn op de kalender van de Formula E. Ook Auckland wil nu een E-prix.
De Race
De race moet al aan het einde van 2019, of aan het begin van 2020, worden gehouden. Dat betekent dat dus volgend seizoen al plek op de kalender gemaakt moet worden. Er is dan ook al een locatie gevonden voor de wedstrijd. Volgens geruchten zou het contract in ieder geval vijf jaar gaan lopen. Er is steun van een aantal rijke Nieuw-Zeelanders die willen instaan voor de financiering van de E-prix.
Boost
Natuurlijk is een belangrijke reden om een sportevenement van dergelijke omvang binnen te halen het saldo van de opbrengst versus de kosten. Daarnaast is er echter nog een andere belangrijke reden. Nieuw-Zeeland en Australië lijken wat achter te blijven bij de rest van de wereld op het gebied van EV’s. Een E-prix zou een enorme boost kunnen geven aan de populariteit ervan. Daarom is bijvoorbeeld ook de Green Party in Nieuw-Zeeland een belangrijke aanhanger van het plan. De leider van de partij heeft de overheid gemaand mee te werken aan de plannen om de wedstrijd binnen te halen.
Inbreng
Zoals in de Formule 1 geldt dat Max Verstappen een belangrijke reden is waarom een race in Nederland kans van slagen heeft, zo zijn er vergelijkbare redenen voor de Formula E in Nieuw-Zeeland. Mitch Evans is als coureur van het team van Jaguar één van de toprijders. Daarnaast zijn er relatief veel Nieuw-Zeelandse bedrijven betrokken bij de technologie die in de auto’s gaat. Om die reden lijkt het voor alle betrokken niet meer dan logisch dat er nu dan ook eindelijk een wedstrijd in eigen land op de racekalender komt te staan.