In Den Haag gaat de komende periode een test plaatsvinden met slimme laadpalen. De palen krijgen meerdere functies mee. Daardoor kan er meer gedaan worden met ruimte. Zo worden de palen ook gebruikt voor straatverlichting. In de zomermaanden zal met drie van deze moderne laadlantaarns worden getest in de stad
Geen gewone lantaarn
Voor de test zijn speciale laadlantaarnpalen ontwikkeld. De huidige lantaarnpalen kunnen niet het vermogen leveren dat nodig is om een auto op te laden. Deze kunnen hooguit voldoende stroom leveren voor één lamp. Dit komt omdat ze zijn aangesloten op het lichtnet van de gemeente. Bij de nieuwe palen is het opladen van auto’s de eerste functie. De lantaarnverlichting moet vooral worden gezien als een extraatje. Daardoor kunnen gewone lantaarns worden verwijderd.
Meer functies
De laders met lantaarnfunctie moeten echter nog meer kunnen. De palen zijn daarom ook verbonden met het draadloos internetnetwerk. Dit biedt de mogelijkheid om het geheel met behulp van 3G of 4G van afstand aan te sturen. Daarvoor worden bijvoorbeeld technieken als smart lightning ingezet. De palen staan volgens de gemeente Den Haag symbool voor de toekomst. In plaats van steeds meer aparte objecten bij te plaatsen moeten functies worden gecombineerd zodat er voldoende ruimte in het straatbeeld blijft bestaan. Dit geldt in de eerste plaats voor laadpalen en lantaarnpalen.
Snelle groei
Met de test wil de gemeente Den Haag anticiperen op de snelle groei van elektrisch rijden. Met de komst van meer elektrische voertuigen zijn ook meer oplaadpunten nodig. Slimme laadpalen kunnen ervoor zorgen dat de ruimte niet dubbel bezet wordt door zowel een laadpunt als een lantaarnpaal. De test is nodig omdat er twee varianten van de slimme paal zijn ontwikkeld. Aan de hand van de resultaten kan worden bepaald welke variant het best werkt. Het gaat dan onder andere om de veiligheid van een dergelijk object in de openbare ruimte.