De Chinese autofabrikant Xpeng brengt een vernieuwde versie van zijn elektrische MPV op de markt. Deze vernieuwde Xpeng X9 – het vlaggenschip van het Chinese merk – komt ook naar Europa, zo mogen we uit de term ‘global’ concluderen. Het model biedt plaats aan zeven inzittenden, heeft een vlakke vloer en moet vooral aantrekkelijk zijn voor grotere gezinnen of zakelijke rijders die op zoek zijn naar veel ruimte én moderne technologie. Maar de Xpeng X9 is ook ruim, snel op te laden en vol technologie. Deze zomer komt de X9 naar enkele Europese landen, waaronder mogelijk Nederland.
Grote, ruime elektrische gezinsauto
Met een lengte van 5,29 meter, een breedte van 1,98 meter en een hoogte van 1,79 meter is de X9 een forse auto. De wielbasis bedraagt 3,16 meter, wat zorgt voor veel beenruimte op alle drie de zitrijen. De derde zitrij is elektrisch opklapbaar. De bagageruimte varieert van 370 tot ruim 2.500 liter, afhankelijk van de configuratie.
Xpeng X9 biedt keus uit twee aandrijflijnen
De X9 wordt leverbaar als achterwielaandrijver (RWD) met 235 kW (320 pk) of als vierwielaangedreven versie (AWD) met 370 kW (500 pk). De opgegeven actieradius ligt tussen de 610 en 740 kilometer volgens de Chinese CLTC-norm. In Europa zal dat vermoedelijk iets lager uitvallen. De WLTP-waarde wordt naar verwachting later bekendgemaakt.
Laden met 5C – in 10 minuten honderden kilometers erbij
De X9 ondersteunt snelladen via een 800V-systeem. De gebruikte accu’s zijn geschikt voor zogeheten 5C-laden. Dat betekent: bij de juiste snelladzuil kan de auto theoretisch in tien minuten zo’n 405 kilometer bijladen (volgens CLTC). In de praktijk hangt dit sterk af van temperatuur, laadsnelheid en de staat van de accu. De opgegeven verbruikscijfers liggen op 16,2 kWh per 100 kilometer — relatief laag voor een voertuig in deze klasse.
De Xpeng X9 biedt veel comfort, flexibiliteit en slimme functies
Binnenin biedt de X9 onder meer zero-gravity stoelen met ventilatie en verwarming, draadloos laden, sfeerverlichting per zitplaats en een groot entertainmentdisplay van 21,4 inch voor de tweede zitrij. Standaard is de auto voorzien van adaptieve vering en een AI-gestuurd onderstel dat zich aanpast aan het wegdek.
Autonoom rijden mogelijk, maar in Europa nog beperkt
Xpeng levert de X9 standaard met zijn eigen Navigation Guided Pilot (NGP), een systeem dat autonoom rijden tussen parkeerplaatsen mogelijk moet maken. In China werkt dit systeem al, maar in Europa gelden strengere regels. De inzetbaarheid van NGP zal dus voorlopig afhangen van de regelgeving per land.
Nederlandse prijs Xpeng X9 nog onbekend
In China begint de X9 bij omgerekend ongeveer €50.000. In Europa ligt de prijs waarschijnlijk een stuk hoger vanwege invoerrechten, btw en homologatiekosten. De exacte prijs en beschikbaarheid voor Nederland zijn nog niet bevestigd, maar worden in de loop van het tweede kwartaal verwacht.