Dat zal even wennen worden. Niet langer dat prachtige gebrul als je gas geeft met een Lamborghini. Maar de Urus, de eerste in serie geproduceerde SUV van die prestigieuze Italiaanse merk, zal over een tijdje toch echt als plug-in hybride verkrijgbaar zijn zodat je dat prachtige geluid niet altijd zult horen.
Interview
Dit vertelde Stefano Domenicali, directeur van Lamborghini, in een interview met Autocar. Lamborghini is een dochterbedrijf van Audi en zal als het nodig absoluut gebruik kunnen maken van de door Audi ontwikkelde technologie op dit gebied. Lamborghini verwacht volgend jaar trouwens zo’n 7599 tot 8000 exemplaren van de Urus te verkopen. Om vervolgens ieder jaar ongeveer 10.000 aan de man te kunnen brengen, zal er volgens Domenicali een vierde model op de markt moeten komen. Naast de Urus, Aventador en de Huracán zou dat een 2+2-zits GT kunnen zijn.
“Lamborghini werkt hard om haar klanten een auto te kunnen bieden waarin uitstekende prestaties, ruimte en rijcomfort worden gecombineerd, die er fantastisch uitziet en goede aerodynamische eigenschappen heeft”, aldus Domenicali. Ook sluit hij niet uit dat een nieuw model geheel elektrisch aangedreven wordt, maar een plug-in hybrid lijkt hem waarschijnlijker. “Onze uiteindelijke keuze zal onder meer gebaseerd zijn op de techniek die de Volkswagen-groep ons kan bieden en wat onze klanten wensen”, vervolgt Domenicali. Tot dusver is er niet veel interesse voor een elektrisch aangedreven Lamborghini maar zodra dat verandert, zal Lamborghini er klaar voor zijn.
Voorlopig geen nieuw model
Domenicali noemt verder een tijdsbestek van zeven tot negen jaar, voordat er weer een geheel nieuwe Lamborghini zal worden uitgebracht. Voor 2021 staat de opvolger van de Aventador op het programma. Deze krijgt een V12-motor die door een elektromotor zal worden ondersteund. Op diezelfde manier wordt er een aandrijving met een V10-motor ingezet bij de Huracán. “Een plug-in hybride is de enige manier om de onmiskenbare Lamborghini-sound en een lagere emissie te realiseren”, verklaart Domenicali.
Urus plug-in hybride voorlopig nog niet verkrijgbaar
Hij weet nog niet precies wanneer de hybride Urus verkrijgbaar zal zijn. “We moeten de productie nog opschalen waarbij het niet bepaald een voordeel is dat we een nieuwe aandrijvingsvariant, die uiterst gecompliceerd is, moeten implementeren”. De plug-in Urus zal, anders dan gepland, bovendien een V8-motor krijgen. De eerste tests met een V6-motor wezen uit dat daarmee de vereiste prestaties niet kunnen worden gehaald.