Waar de concurrentie de ene na de andere compacte elektrische auto introduceert, duurt het bij BMW nog minstens twee jaar voordat er een opvolger van de i3 uitkomt. BMW had met de i3 een sterke troef in deze prijsklasse maar de concurrentie zit niet stil. De i3, die sinds 2014 verkrijgbaar is, is tot nu toe de meest verkochte elektrische auto in zijn klasse. Op een ding moet de i3 momenteel het onderspit delven: de actieradius. Die is, vergeleken met actuele modellen van de concurrentie, toch wel wat minder. Toen de i3 net uitkwam, was de actieradius nog geen 100 kilometer De accucapaciteit is in de loop der jaren gelukkig verbeterd zodat de actieradius van de huidige modellen ruim 200 kilometer bedraagt.
Actieradius blijft achter
Maar ook die actieradius is een stuk minder die van een aantal concurrenten. Daarom brengt BMW over een tijdje een versie met een nog sterkere accu uit. Hiermee zou de actieradius volgens de NEFZ-norm op 359 kilometer uitkomen. Volgens de WLTP-norm zou je 285 tot 310 kilometer met de BMW i3 rijden. BMW geeft op dat de actieradius in de praktijk, bij een buitentemperatuur van 20 graden en uitsluitend stadsverkeer zo’n 260 kilometer zal bedragen, tegen voorheen ongeveer 200 kilometer. Dat is voldoende voor stadsritten maar niet voor de langere afstanden. Daar moet de BMW i3 nog steeds zijn meerdere erkennen in de Kia e-Niro en Hyundai Kona Elektro. Deze hebben niet alleen een grotere accucapaciteit en een grotere actieradius, maar ook veel betere prestaties.
Prestaties gelijk
De nieuwe accu voor de i3 neemt geen extra ruimte in beslag. De bagageruimte blijft dan ook gelijk. Dat geldt ook voor de prestaties. De motor van de i3 levert 170 pk, die van de i3s heeft een vermogen van 184 ok. Daarmee sprint de kleine BMW in 7,3 respectievelijk 6,9 seconden naar de 100 kilometer per uur terwijl de topsnelheid 150 respectievelijk 160 kilometer per uur bedraagt.
Vernieuwde uitrusting
BWM wil niet alleen met een verbeterde accu de positie van de meest verkochte auto in het premium-compact segment zien te behouden. De i3 krijgt ook een completere en nieuwere uitrusting. De voornaamste vernieuwing betreft de adaptieve LED-koplampen met matrixfunctie voor het groot licht. Ook krijgt de i3 een draadloos oplaadstation voor smartphones en een Wifi hotspot. De verbeterde interface van het iDrive bedieningssysteem kan voortaan ook met het Business navigatiesysteem worden gekoppeld. Nieuw is ook de metallickleur “Jucarobeige” met accenten in “Frozen Grey”.
Sportpakket
Ook is er een nieuwe stoffering, genaamd “Electronic Braun”. Voorts zal ook de normale i3 kunnen worden geleverd met het Sportpakket, dat voorheen voorbehouden was voor de i3s. Dit pakket bevat een met 10 mm verlaagd sportonderstel met speciale dempers, veren en stabilisatoren. Ook is de spoorbreedte groter en staat de i3 in dat geval op 20 inch lichtmetalen wielen in Jetblack of Bicolor.
BMW noemt nog geen prijzen. Wel is bekend dat ook de eerdere uitvoeringen, dus met de 60 Ah en 120 Ah accu’s nog leverbaar zijn.