Recentelijk zijn autofabrikanten de mogelijkheden om elektrisch rijden ook voor zwaardere voertuigen mogelijk te maken gaan aftasten. Zo zijn er al verschillende projecten waaraan gewerkt wordt bekendgemaakt. Eén van de eerste fabrikanten die een eindresultaat kan presenteren is Hyundai. Het Zuid-Koreaanse bedrijf heeft de elektrische stadsbus Elec City namelijk ontwikkeld.
Actieradius en opladen
Het grote probleem tot op heden was dat door de omvang van grote voertuigen de batterij niet voldoende kracht kon leveren. De actieradius werd daardoor zeer beperkt. Dit gold niet alleen voor stadsbussen, maar bijvoorbeeld ook voor vrachtwagens. Om die reden wordt bijvoorbeeld ook veel naar waterstoftanks gekeken. De Elec City kan echter bijan 300 kilometer op een volle ion lithium batterij van 256 kWh volbrengen. Bovendien is de batterij door snellaadtechnieken binnen een uur te vullen.
Schoon en veilig
De Elec City is een volgende stap in het volledig terugdringen van de uitstoot van brandstofauto’s. De bussen produceren 0 gram CO2 bij het rijden. Er zitten echter ook nog andere voordelen aan de nieuwe bussen. Zo zitten zij vol met technische hoogstandjes die de veiligheid verhogen. Denk bijvoorbeeld aan 360 graden camera’s. Daardoot behoren bijvoorbeeld dode hoeken tot het verleden. Dit komt het andere verkeer, bijvoorbeeld fietsers en voetgangers, en hun veiligheid zeer ten goede. Hyundai kan de bus vanaf 2018 in productie nemen voor geïnteresseerde klanten, zowel voor stadsvervoer als regiovervoer.
Andere spelers
Hyundai is met het lanceren van de bus een aantal concurrenten een stap voor. Zo is bekend dat Tesla met de ontwikkeling van een bus bezig is. Ook een aantal mobiliteitsplatformen zoals bijvoorbeeld Uber hebben interesse getoond. Het aanbieden van een bus die op elektriciteit rijdt kan een flinke boost in de ontwikkeling van elektrisch rijden betekenen, zo menen de fabrikanten. Omdat de concurrentie vrij sterk is op deze markt momenteel proberen de bedrijven in hoog tempo nieuwe modellen aan te bieden.