Wat de Formule 1 altijd voor brandstofauto’s is geweest, is de Formule E voor elektrische auto’s. Het is de klasse waaruit veel voortkomt dat ook in elektrische auto’s wordt doorgevoerd. In de komende jaren staan een aantal interessante ontwikkelingen op stapel. Eén daarvan heeft met elektrisch remmen te maken. Dit moet al snel worden verder ontwikkeld.
Energie opvangen
Momenteel wordt in de achteras van de bolides remenergie opgevangen in een speciale elektromotor. Het is echter zo dat het systeem nog veel beter en uitgebreider zou kunnen. De nieuwe methode die mogelijk al in 2018 wordt ingevoerd moet dit kunnen verzorgen. Zo wordt de auto beter bestuurbaar omdat er met de remmen meer mogelijk is. Tegelijkertijd wordt er ook meer energie opgevangen omdat het systeem efficiënter is.
Beter en sneller
Het nieuwe remsysteem is een belangrijke ontwikkeling. De reaceauto’s worden langzaam maar zeker steeds sneller en sterker. Dit is iets wat ook in de elektrische voertuigen voor personenverkeer is terug te zien. Ook daar worden de motoren sterker en krachtiger. Dit betekent echter ook dat er bijvoorbeeld meer van de remmen wordt gevraagd. De ontwikkeling van het nieuwe systeem is dus zeer gewenst. Vooralsnog is het systeem alleen op de achteras beschikbaar. Daarbij moet het nog uitgebreid getest worden voor het met zekerheid zal worden toegepast. Het zal dus ook nog enige tijd duren voor de data hiervan gebruikt kan worden.
Snelle ontwikkeling
De wereld van elektrisch rijden ontwikkeld zich snel. Het gaat zelfs zo snel dat men in de Formule E merkt dat het tijd en energie kost om alles bij te kunnen blijven houden. De fabrikanten steken zeer veel geld en mankracht in het ontwikkelen van nieuwe technologie. De grote spelers op de markt voor elektrische voertuigen zijn dan ook steeds meer geïnteresseerd in de elektrische raceklasse. Zo is Faraday Future zeer actief.